" בלב ליבו של הקושי שוכנת ההזדמנות" (אלברט איינשטיין)

כאן ניצור דיאלוג בין אריאלה מלצר כאדם ופסיכותרפיסטית ומטפלת זוגית, מנהלת מכון רעות לבין הקוראים אודות הקשיים והדילמות של החיים וכיצד להתמודד איתם בהצלחה וביעילות למען חיים טובים, מאושרים,רגועים ומהנים.

נדבר על שליטה וניהול כעסים, על בעיות שבינו לבינה בזוגיות ובנישואין, על קשיים רגשיים, בעיות משפחתיות, טיפול זוגי ועוד.

אהבת? לחץ כאן

יום ראשון, 3 באפריל 2011

הפחד ממחויבות לקשר הזוגי ולנישואין אצל פנויים ופנויות

שלום לכם,

היום אני אתמקד באמצעות הצגת מקרה בקושי שכיח אצל פנויים רבים שחוסם אותם מלהגיע לזוגיות אליה הם כל כך מייחלים והוא הפחד ממחויבות.


מיכאל (שם בדוי), כבן 31, רווק, מתכנת מחשבים, נמצא בקשר זוגי למעלה משנה וחצי. במהלך כל הקשר עד היום, מתאר מיכאל, כי יש לו ספקות לגבי הקשר והאם בת זוגו מתאימה לו. "אני מפחד מהמחויבות, קשה לי לקבל החלטה, אולי יש משהו יותר טוב בשבילי, זה מפריע לי להיות ולחוות את הקשר, קשה לי להחליט, מפחד לעשות טעות, לעשות החלטה שלא אוכל לחזור ממנה או שאצטער עליה.." דברים אלו ואחרים נשמעים מפי מיכאל במשך כל הטיפול.


יחד עם זאת, כשנשאלת השאלה, מדוע אתה עוד נשאר בקשר, עונה מיכאל כי הוא אוהב את בת זוגו, טוב לו והוא נהנה איתה. הוא חושש שאם הוא ייפרד ממנה, הוא לא ימצא מישהי טובה כמוה והוא יישאר לבד. כתוצאה מהאמביוולנטיות הזו מיכאל יושב על הגדר. מצד אחד, הוא מתנדנד כל הזמן בין המחשבה שאולי הוא צריך להיפרד מבת זוגו כי הוא לא מספיק נמשך אליה, מתנהג אליה בקור ובריחוק ואז הוא אינו מתמסר לקשר במלואו לבין הקושי שלו להיפרד ממנה כי היא מקבלת אותו איך שהוא, מגלה כלפיו אהבה וחום ואולי הוא יעשה טעות כשהוא יעזוב אותה והוא יישאר לבד.


מיכאל הוא דוגמא לפנויים ופנויות רבים שמצד אחד כמהים לקשר עם קרבה ואינטימיות אך מצד שני, נתקלים במחסומים שמונעים מהם להיכנס למחויבות לקשר זוגי ולמסד אותו באופן קבוע.


אחד הפחדים, שמונעים ממיכאל ומפנויים רבים כמותו, לקבל החלטה ולהתמסר לקשר מבוסס על המודל הזוגי של הוריו, כפי שהוא ראה בביתו. עפ"י תיאורו, נישואיהם של הוריו אינם טובים וכל השנים אופציית הגירושין ריחפה עליהם. מיכאל מפחד להיכנס לנישואין לא טובים וכל דבר שקורה עם בת זוגו, ריב, ויכוח, מעשה שהיא עושה שמזכיר לו את נישואי הוריו – מפחיד ומרתיע אותו מאד. הוא מרגיש תקוע ורוצה למצוא את הכוח בתוכו לקבל את ההחלטה המתאימה ביותר עבורו, לכאן ולכאן. מניסיונו, הוא כבר חווה שת הספקות הללו בעבר בקשרים זוגיים קודמים ולעומת זאת, כשפעם אחת הרגיש שלם בתוך הקשר הזוגי, בת הזוג נטשה אותו בפתאומיות ובהפתעה ללא כל הסבר.

מיכאל חושש שזהו דפוס חוזר אצלו שיש למצוא לו פיתרון אחרת הוא לא יוכל להתמסד, להתחתן ולבנות לעצמו משפחה כפי שהוא רוצה.


אפשר להבין את קשייו של מיכאל גם באמצעות הקשר הטיפולי שהוא יוצר. מיכאל, איש נבון מאד, מתאר את הדברים בקצרה, ללא הרבה רגשות, תיאורים כלליים ואוניברסאליים. הוא רציונאלי, מרוחק, מוגן ושמור, לא נכנס לפרטים, משאיר הרבה דברים מעורפלים ויש הרגשה שגם בטיפול הוא לא נותן להתקרב אליו. מיכאל מתאר את עצמו כאדם סגור שאינו משתף אף אחד ברגשותיו, אדם ביקורתי מאד, שתקן ומופנם. יש לו חברים, איתם הוא מבלה אך מסתדר טוב יותר עם בנות המין הנשי.


כדי לאפשר לזוגיות להגיע למצב של קרבה ואינטימיות, יש צורך בשחרור השליטה, לאפשר ל"אני" של האדם להיות במלואו על כל היתרונות והחסרונות שלו, להיחשף, להראות חולשה ופגיעות, ולבטא רגשות על כל המגוון שלהם. מי שחווה כאב ופגיעה בתוך קשר קרוב, במיוחד, ביחסיו עם הוריו בילדותו, למד כי קשר קרוב, שאמור לספק ביטחון והגנה, יכול גם לפגוע ולהכאיב וכתוצאה מכך הוא למד להגן על עצמו בדרכים שונות. אחת הדרכים, לעיתים, לא מודעות, להימנע מכאב ומהפגיעה הצפויה היא להיות בתוך הקשר הזוגי אך בו זמנית גם לשמור מרחק רגשי שלא יפגע.


מיכאל תיאר כי יחסיו עם אביו מעולם לא היו טובים. אביו מתואר על ידו כאדם נוקשה, עצבני, רוטן, ביקורתי מאד ואף אלים כלפי אשתו וילדיו. מיכאל ספג ממנו את נחת זרועו והרבה ביקורת, אביו מעולם לא גילה כלפיו הערכה והוא מאד פחד ממנו כילד. אמו מתוארת כאישה חולה, חלשה וכנועה, חסרת אונים, למודת סבל, קיבלה את אביו כמו שהוא, והתקשתה להגן עליו מפני אביו. הרגיש אליה קרבה וצורך להגן עליה.


לא משנה מה הוא עשה או אמר, הוא ספג דחייה מאביו, ביקורת קשה, צעקות, קללות והתפרצויות דבר שגרם לו לאבד את הביטחון בעצמו והערך העצמי שלו. בתוך תוכו הוא מרגיש לא שווה וחסר ערך. באופן פרדוכסלי ככל שבת זוגו אוהבת אותו יותר ומקבלת אותו איך שהוא, כך הוא נעשה ביקורתי יותר כלפיה והיא נתפסת בעיניו כפגומה ולא ראויה על כך שהיא בחרה בו כבן זוג ואוהבת אדם לא שווה כמוהו, מה שהופך אותה בעיניו גם כלא שווה וראויה. היא נתפסת בעיניו כבת זוג לא ראויה גם על כך שהיא שלא מציבה לו גבולות ולא מבקרת אותו על התנהגותו המנוכרת והמרוחקת. למעשה, הוא מצפה שהיא תדחה ותבקר אותו כמו אביו.

יתירה מזאת, יחסה הדואג, החם והאוהב אליו, למרות הביקורת שלו כלפיה ויחסו הקר והמרוחק, נחווה אצלו כיחס אימהי ולא כבת זוג שאפשר להימשך אליה כגבר.


התנהגות זו של בת זוגו נראית בעיניו כחולשה ומזכירה לו את אמו כשבמקביל הוא חווה את עצמו כגבר פוגע ורע כמו אביו . לנגד עיניו הוא רואה כיצד הוא משחזר את נישואי הוריו גם בזוגיות שלו ולכן, אין פלא שהוא נמנע מלהתחייב לקשר הזוגי. נישואין כאלה נראים בעיניו כפוגעניים ומכאיבים וככאלה שלא ניתן בכלל לצאת מהם ולכן, הוא מפחד לעשות את הצעד שהוא רואה בו כטעות שיש להימנע ממנה בכל מחיר.


למעשה, כדי להימנע מפגיעה ומכאב צפוי של דחייה וביקורת של בת זוגו ובכלל עם אחרים, "נעל" מיכאל את עצמו רגשית וכך הוא נשאר מרוחק ומוגן, לכאורה. ההתלבטויות והספקות משרתות אותו באופן לא מודע כי הן משמרות את המרחק הרגשי מפני "סכנת" האינטימיות והקרבה והכאב הצפוי המוכר לו כל כך מקשר קרוב. באופן זה נוצר מעגל סגור היות והריחוק אינו מאפשר למיכאל לחוות את הקשר מתוך אינטימיות, אהבה, חום וקרבה רגשית, מה שמגביר לו את הספקות וההתלבטויות אם בת זוגו מתאימה לו. זו הסיבה שהוא יושב על הגדר, כי כך גם יש לו זוגיות, מצד אחד, אך מצד שני, הוא מרוחק מספיק כדי שהפגיעה האפשרית לא תכאב לו מידיי.


לאחרונה, מיכאל עשה צעד אחד קדימה בכך שיצא מבית הוריו ועבר להתגורר במשותף עם בת זוגו. צעד זה עורר בו חרדה גבוהה ולחץ רב היות והוא ראה בזה צעד של התקרבות לקראת מיסוד הקשר ביניהם, ממנו הוא כל כך חושש. היציאה מבית הוריו היא שלב הכרחי בתהליך שמיכאל צריך לעבור עם עצמו כדי לפתור לעצמו את הדילמה. זהו צעד שבו מיכאל לומד לעמוד על רגליו בכוחות עצמו, כאדם מובחן וייחודי בפני עצמו, לקחת אחריות על חייו, לראות את עצמו כאדם בוגר, בעל יכולות וכוחות נפשיים, להכיר בערך עצמו וללמוד לסמוך על עצמו.


כדי להגיע להחלטה שהוא יהיה שלם איתה, על מיכאל להתחבר לכוחות הפנימיים שלו כאדם בוגר ובטוח ולא לתת לילד הפצוע שבתוכו לנהל אותו. כך הוא יוכל להיות בן זוג שיש בכוחו להחליט אם להישאר בקשר הזוגי, לסמוך על עצמו שהוא יכול לשמור על עצמו גם בתוך הקשר על כל החשיפה והפגיעות שבו, ליהנות ממנו ולתרום לקרבה והאינטימיות שבו או לצאת מהקשר ולשאת בתוצאות העתידיות של ההחלטה שלו, להיות לבד ובחוסר וודאות, מתוך מטרה למצוא לעצמו קשר חדש מספק יותר.


לסיום, ככל שהפנויים והפנויות המפחדים מפני המחויבות לקשר זוגי והנמנעים, במודע או שלא במודע, ממיסוד הקשר ומנישואין, יכירו את מקורות הפחד שלהם, יבינו כיצד העבר שלהם חוסם אותם בהווה, ויגייסו הן את המודעות שלהם לעצמם והן את כוחותיהם העכשוויים כבוגרים, כך יהיה להם ביטחון וכוח יותר לקחת אחריות על חייהם, להתמודד ולהתגבר על הפחדים שלהם.

שלכם,


אריאלה


מנהלת מכון רעות- לטיפול זוגי, אישי ומשפחתי


פסיכותרפיסטית ומטפלת זוגית


נ.ב אני עומדת לארח בתוכנית הרדיו הקרובה שלי, את טלי וחנן זוהר וביחד נגלה לכם כיצד להצליח במציאת בן זוג וביצירת זוגיות טובה וקבועה, על הטעויות הנפוצות שפנויים ופנויות עושים וכיצד להימנע מהן. ביום ג' בשעה 10 התוכנית משודרת. יש להיכנס לקישור וכבר תוכלו להאזין וגם לצפות. אפשר לשלוח שאלות או לעלות לשידור בטלפון 077-3000909


8 תגובות:

  1. אריאלה שלום רב

    נכון שאני לא בקטע של פנויים ופנויות אבל אני עוקבת אחר הפעילות שלך ואני חייבת להגיד לך שאני מתפעלת הן מהרעיונות שלך ווהן מהחריצות שלך. ללא ספק באחד המפגשים אקח חלק כי זה נראה לי מרתק ביותר.

    שאי ברכה והמשיכי בפועלך. אין ספק שהצלחתך מובטחת

    ממני עם המון פירגון ושיהיה לך חג שמח
    יפה

    השבמחק
  2. שלום יפה יקרה,
    תודה מקרב לב. חיממת את ליבי עם כל ההערכה והמחמאות שהרעפת עלי.
    את בהחלט מוזמנת להשתתף באחת הפעילויות שלנו. יהיה לי לעונג.
    חג שמח
    אריאלה

    השבמחק
  3. ש
    שלום אריאלה יקרה
    ראשית המוני תודה על כל שאת כותבת תובנותיך ועצותיך המיקצועיות נותנות לי הרבה
    שנית רציתי לדעת מה עושים במצב שבו אני נשואה לאדם שמהרגע הראשון נימצא על הגדר ולא מוכן להיתחיב לא טכנית ולא ריגשית מיתחמק מאינטימיות ומיצר מריבות ברגעים הכי יפים שיכלו להיות רגעים מלאי אהבה

    כל עוד הוא נידרש לנתינה כרווק ולערבי בילוי הוא נהדר אך ברגע שזה דורש איטנטימיות פיזית או ריגשית או חתימה על חוזה למגורים כשנאלצנו לעבור דירה הוא יוזם ריב ונעלם למס חודשים
    זה דפוס שחוזר על עצמו בו הוא דורש כל פעם ממני דרישות קשות שרק אם אעשה אותן הוא יתחיב לקשר ולא חשוב כמה דרישות מלאתי לא משנה מה דרך החתחתים שעברתי למלא מבוקשו כשזה מגיע למשהו מחיב בנישואינו או אינטימיות
    הוא נימנע או מיצר מריבה או משתנה מקצה לקצה מאדם עדין ונעים לרוטן וכעוס והכל שלילי והכל לא שווה ולא משנה כמה ויתרתי כמה הרגתי עצמי למענו בסוף תמיד הוא יחזור לאותה נקודה ץ
    חוסר רצון להיתחיב בקשר או חוסר אינטימיות עד שיהיה רגוע שהיתמלאה הדרישה הבאה
    כשבעצם זה דפוס שחוזר על עצמו במהלך 4 שנות נישואינו
    ניסיתי במקום ללכת למקום הכועס הנעלב הנוטר הנוטש להיות זו שמעניקה חום אהבה עידוד מסירות למרות הכל במחשבה שהרבה חום ואהבה ימיסו את פחדיו ומסך הניכור שלו
    בעיסוקי עם נוער בסיכון ראיתי ניפלאות כשהעצמתי והענקתי חום
    אך כאן זה לא עבד להפך זה רק יצר עוד תקופת ניצול ונטישה או איום בנטישה ברגע שנידרשה ממנו היתחיבות

    למרות שניסיתי אין ספור פעמים בעדינות לרמוז לו ללכת לעזרה כדי להישתחרר מילדות ועבר קשה שחווה זה לא עוזר הוא ממשיך להיתעקש
    שהצורך הקודם שמלאתי לא היה באמת מה שהיה חסר לו ומיד מפיל עלי דרישות נוספות ותיקוות שווא שכעת אם רק אעשה או לא אעשה דברים מסוימים אז הוא יתחייב לקשר
    הוא מיתעקש להאמין שחוסר מילוי הצורך הבא שלו גורם לו לחוסר מחויבות ולא מוכן להיות מודע לחקלו ולאחריותו להעניק ביטחון ואהבה וביפרט שאיננו בדייט...אנחנו נשואים....!!!!
    מה היית מציעה לי כאישה שלמרות ים הסבלנות וההענקה וההעצמה שהענקתי אני מושלכת שוב ושוב באגרסיבות ריגשית קשה עד לפעם הבאה כמטולטלת שמקרב וברגע קערבה זורק בכעס
    זה מאד מערער אותי ויש גבול לסבל שיכולה ליספוג רק כדי להציל את הנישואין
    מאד אהבנו כשנישאנו גם היום יש משיכת הלב אך אני כבר דועכת
    אעריך תשובתך המחכימה ושוב תודה על כל העיצות והתובנות שכה נותנות כוח להבין ולהכיל

    השבמחק
  4. שלום קרן,
    תודה רבה על כל המילים החמות.

    לשאלתך, ניכר הכאב והתסכול הרב שלך בתיאורך.
    אינני מכירה אתכם ואת מערכת היחסים שלכם אך ברור שאת מתארת בדברייך קושי רב של בעלך להיות במצב של קרבה ואינטימיות ביחסים קרובים. את מתארת מעגל סגור וסזיפי שלא משנה מה שאת עושה כדי לרצות את בעלך, תמיד מגיעה כלפייך דרישה נוספת ולכן, הדרך הזו כבר לא יעילה.

    אין ספק שהדרישות הבלתי פוסקות ממך הן אמצעי בשבילו להימנע מיחסים קרובים ואינטימיים ומהאיום הפנימי שהוא חווה בתוכו כפוטנציאל לכאב ולפגיעה רבה.
    תיארת במעט שהוא עבר בילדותו קשיים רבים שגרמו לו כאב רב ביחסים עם דמויות קרובות ויתכן מאד, שמקור הקשיים נובע משם.
    לא ניתן להכריח אף אחד ללכת לטיפול לקבל עזרה אם הוא איננו רוצה בכך. יחד עם זאת, אולי תציעי לו ללכת ביחד לטיפול זוגי שתוכלו להבין זה את הכאב של זה ותוכלו ביחד להתמודד עם הקשיים שיש בקשר הזוגי.
    אם גם לזה הוא יתנגד, קחי לך עזרה מקצועית בשבילך שתעזור לך להתמודד עם הקשיים שמתעוררים בתוכך, להבין את עצמך ואת עולמך, את הבחירה שלך בבן הזוג הזה על מנת שתוכלי למצוא את הדרך המתאימה והנכונה ביותר עבורך.
    מאחלת לך הצלחה!
    אריאלה

    השבמחק
  5. תודה רבה לך
    אכן מעריכה אכפתיותך והיתיחסותך מאד מאד
    המצב אכן קשה מאד מאד אך אפרט צעדי האחרונים ומקווה שלא העמסתי עליך מדי
    למדתי תגובתך במשך תקופה ו בנתיים אזרתי אומץ ולקחתי את עצמי הלכתי לסדנאות העצמה אישית למדתי ועדיין לומדת איך לקחת אחריות על אושרי וחיי ..
    כיוון שנישואי לאלמן דרשו ממני המון הקרבה היזנחתי את חיי האישיים בכל תחום ...זה יצר מצב בו חיי נהפכו למסע הקרבה וגם גרם מפח נפש גדול כשמבעלי לא קיבלתי יחס אוהב ומכבד...
    ויציב והייתי כאוביקט למילוי צרכים של ילדיו ושלו כשלי אין זכות למינימום
    חיי שניתקעו במסע הקרבה בלתי פוסק עם[ אדם ניפלא ועדין נפש שמוכן לעזור ולבלות בכיף יחד ]אך מוכן ליזרוק הכל ברגע שנידרש ממנו היתחבות מינימלית ולצערי הרב למרות האהבה הגדולה שהיתה ביננו כועס על כל גילוי אהבה או אינטימיות מיצידי\\מוכן להעניק הכל אך ברגע שצריך להיתחיב לא מוכן לקחת אחריות והיתחיבות ומביים סיבות למריבה של ברוגזים שלא ניגמרת
    ...
    מאד קשה ולא קל הורי ומכרי מיזמן אמרו נואש וחששו עלי וגם אני כבר נישברתי לרסיסים פעמים אין ספור
    אך לא בגלל זה חתכתי
    לכולם זה נישמע סבלנות הגובלת באיבוד לדעת
    אך לא רציתי להגיב תקופה ארוכה מתוך מקום של עלבון צורב אף שהינו שם או של השפלה של כאב ואכזבה אף שהכל שם
    הנחתים בצד והלכתי למקום מעודד חומל אוהב יותר אך לצערי זה גרם לו להיתחפר יותר בבדידותו ובחרדותיו ולהמשיך להטיל עלי האחריות גם על זה ואני בעיקבות הסדנאות העצמה הבנתי שאיני צריכה לחוש אשם ולקחת אחריות בלתי פוסקת גם על מעשיו והיתנהגותו
    בשלב מסוים פשוט שיחררתי ואמרתי לו שדי איני לוקחת עלי האשמותיו ואני אחראית רק על עצמי \מיצטערת אתה אחראי על היתנהגותך וחוסר יכולתך להיתחיב לקשר


    הפעם הוא היקשיב ומאז הוא אצלך בסדנא
    הוא הישתנה המון מאז יותר אנושי אמפטי מגיב בנינוחות מעולם לא היה מיתפרץ אך היה מנהל מכל דבר פעוט ברוגזים והיתנתקויות בלתי ניגמרות שהיתארכו לחודשים ארוכים והרסו כל כך הרבה יחד שימחה ואהבה שהיו לנו

    כעת בזכותך הוא התחיל לתקשר ולהיות אמפטי יוצר קשר עין ומשקיע בזוגיות ומתענין בצרכי ורצונותי דבר .....שלא היה לפני כן ...כשהיחס אלי היה כאל אוביקט שבא למלא את החלל שניגזר עליו ועל ילדיו עקב היתאלמנותו.
    מאז הישתתפותו בקורס אצלך חל שינוי עצום בזכות שנטעת בו ההבנה שהיתנהגות זו בחירה

    אך עד למוכנות להיתחיבות הדרך מאד ארוכה ואני חיה באי ודאות מיתמשכת כמו לא נשואה בקשר זוגי לבד בדירה כשהוא חי עם ילדיו הנשואים ומיתרחק מכל סממן שיחיב אותו
    לא קל המצב אך סדנאות ההעצמה והעזרה שלקחתי בכהכוונתך מחזקות אותי מאד
    ושואבת תיקווה מהשינוי שחל בבעלי להיות פחות מנוכר ומבודד ולדעת לתקשר מקווה שסבלנותי תניב פרי

    מודה לך על חלקך הרב בשינוי של בעלי אשמח לישמוע עוד רעיונות שיוכלו לעזור ומתפללת לטוב
    קרן

    השבמחק
  6. קרן יקרה שלום,
    אני שמחה לשמוע על השינוי שחל בך ובבעלך וזו גם הפתעה גדולה בשבילי שיש לי חלק פעיל בשינוי של בעלך בסדנא שלנו. אתם בדרך הנכונה! תהליך של שינוי דורש זמן ויש בו עליות ומורדות. חשוב להעריך כל שינוי קטן, כל צעד של התקדמות ואכן, כל הכבוד לך על הסבלנות וההשקעה הרבה שלך. אין ספק שבדרך הזו את תגיעי אל המקום הנכון שלך.
    מאחלת לך ולכם כזוג הרבה הצלחה!!!
    בהערכה רבה
    אריאלה

    השבמחק
  7. כגבר שעובר את הנאמר, הכתבה כ"כ מדויקת!
    כל כך קשה ומעציב.
    האם אין דרך "קלה" להיכנס לתת המודע ולהתיר את הסבך שהשאירו ההורים?
    אנחנו במאה 21, לא הצליחו ליצר תהליך ניתוחי ו/או כימי שיסיר את הבלאגן הזה?
    פרדוקס - יש לי גם פחד ממחויבות לתהליך/טיפול ארוך.

    השבמחק
    תשובות
    1. שלום לך,
      תודה על תגובתך. לצערי, אין פתרונות קסם וקיצור דרך. יש להתבונן בעולם הפנימי וזה יכול להיות בעזרת טיפול ( לא חייב להיות ארוך טווח מאד), להכיר, לברר מה קשה, מה חוסם אותך ולמצוא ביחד את הדרכים המתאימות ביותר עבורך.
      לפעמים, לא פשוט לנו לפגוש את עצמנו ועולה בנו פחד שניפגש שם עם הרבה כאב בדרך.כשתרגיש מוכן והדילמה המציאותית שלך תהיה כבר מאד קשה לך והיא תגבר על הפחד הזה, אתה תוכל לקחת לעצמך עזרה מקצועית או שתמצא את התשובות שלך בתוכך בדרכים אחרות.
      בהצלחה
      אריאלה

      מחק