" בלב ליבו של הקושי שוכנת ההזדמנות" (אלברט איינשטיין)

כאן ניצור דיאלוג בין אריאלה מלצר כאדם ופסיכותרפיסטית ומטפלת זוגית, מנהלת מכון רעות לבין הקוראים אודות הקשיים והדילמות של החיים וכיצד להתמודד איתם בהצלחה וביעילות למען חיים טובים, מאושרים,רגועים ומהנים.

נדבר על שליטה וניהול כעסים, על בעיות שבינו לבינה בזוגיות ובנישואין, על קשיים רגשיים, בעיות משפחתיות, טיפול זוגי ועוד.

אהבת? לחץ כאן

יום חמישי, 23 בינואר 2014

למה שתקתי בזמן האחרון ו...מהן 5 שפות של אהבה

שלום לכם,
בטח שמתם לב שבזמן האחרון קצת שתקתי ולא כתבתי לכם שום דבר . עכשיו משהתאוששתי, אני חוזרת אליכם עם כוחות מחודשים גם כדי לשתף אתכם במה שקרה וגם כדי להמשיך לתת לכם עוד דברים טובים ומועילים שיכולים להאיר את חייכם. והפעם אני אציג לכם את 5 שפות של אהבה, לפי ד"ר גארי צ'פמן (אני מקיימת את ההבטחה שלי לכל הזוגות הנהדרים שהשתתפו בערב החוויה הזוגית האחרון, שהתקיים כבר בעיצומן של ההתרחשויות) .

אז מה קרה?

פתאום ביום בהיר, בהפתעה, ללא כל התראה מראש, נופל עליך משהו לא פשוט, שצריך להתמודד איתו.
כך קרה לנו. זה התחיל כשכלתי הרגישה לא טוב. חשבנו שזו שפעת. אמרנו לעצמנו - יעבור לה.
אומנם זה קצת שפעת חזקה אבל יעבור. ואז התחילו לה כאבי ראש עזים בלתי נסבלים ובלתי מוסברים שגררו אישפוז לסירוגין עד לאבחנה - דלקת קרום המוח ויראלית.

זה באמת מבהיל!!! אבל היות והיא הייתה מהסוג הטוב יותר אז נרגענו. אמרו לנו שזה עובר תוך 7-10 ימים.
אמרו שזה עובר מהר..אז אמרו...המחלה שלה לא ידעה את זה. היא לא הייתה בשיעור הזה ולא קראה את הספר הנכון . היא החליטה להתנהל באופן עצמאי לחלוטין, כך שכבר לא כל כך ידענו מול מה אנחנו עומדים. חוסר הוודאות זה הדבר הקשה ביותר במצבים כאלה.

כבר אמרתי שאמרו שזה עובר מהר? ..אז אמרו...המחלה שלה לא ידעה את זה. היא לא הייתה בשיעור הזה ולא קראה את הספר הנכון . היא החליטה להתנהל באופן עצמאי לחלוטין וגם בצורה קשה, כך שכבר לא כל כך ידענו מול מה אנחנו עומדים. חוסר הוודאות בחלק מהזמן מול הסבל המתמשך של כלתי היה הדבר הקשה ביותר. זה אחד הדברים הקשים ביותר במצבים מעין אלו.

אשפוז של כמעט חודש בתל השומר כשהיא מתפתלת וסובלת מכאבי ראש שקשה לשאת אותם ונראה שגם לצוות הרפואי לא תמיד היה ברור לגמרי מאיפה הם מגיעים. עוד בדיקות ועוד בדיקות, טיפול שלא עוזר הרבה, הרבה מתח, דאגה, לחץ, וגיוס כוחות לטפל במה שצריך. רק חודש אחרי האשפוז התחיל הטיפול לעזור והורגש שיפור עד לשחרורה מביה"ח.
זו היתה תקופה קשה לכולנו ולקח גם זמן של ההתאוששות. כך גם כלתי שחוזרת בהדרגה לשגרת החיים שלה ועדיין מתמודדת עם שאריות המחלה שלא כל כך מהר רוצה לעזוב.

במצב כזה לומדים הרבה דברים. כמה החיים הם שבריריים ודברים יכולים להשתנות ברגע. כך פתאום. לכן, אנחנו צריכים ללמוד ליהנות מהחיים בהווה כמה שיותר ולעשות היום את מה שאנחנו אוהבים בלי להגיד "מחר כך". מקבלים שוב פרופורציות לחיים. רואים את סדרי העדיפויות שלנו , מבינים עוד יותר את חשיבותה של המשפחה והאנשים בחיינו, קולטים עוד יותר את חשיבות ה"ביחד".
לומדים לעזור ולתמוך אחד בשני, להתגייס ולתרום מזמנך ומכל היכולות שלך על מנת להיות שם איפה שצריך אותך.
זה הזמן שהיחסים נבחנים! לא כשטוב אלא דווקא כשקשה. מגלים ששום דבר הוא לא מובן מאליו. לא הבריאות, לא היחסים, לא הזוגיות,לא המשפחה, לא העבודה, לא החברים, ושצריך להעריך באמת את מה שיש לנו כל רגע ורגע...וגם לבטא ולהגיד את זה אחד לשני. במיוחד, לא צריך להגיע למצבים קשים כדי לבטא אהבה, דאגה, אכפתיות, חום ותשומת לב, הערכה, וכל מה שאנחנו מרגישים.


צריך להפוך את זה לשגרת החיים שלנו ביומיום.
אירועים כאלה הם רק שיעור לחיים ותזכורת שאנחנו צריכים להעריך את מה שיש לנו ולא רק כשיש סכנה ואיום כלשהו שנאבד את זה בגלל בריאות, גירושין, פיטורין וכד'.
תיהנו מהשגרה שלכם. תזכרו - שגרה זה דבר טוב. את התבלינים אתם כבר תכניסו.


ואם אנחנו כבר מדברים על אהבה שצריך לבטא אז ד”ר גארי צ'פמן, שכתב את הספר "חמש שפות האהבה"  מצא שבכל התרבויות בעולם יש 5 דרכים לפיהן אנשים נותנים ומקבלים אהבה. למרות שאולי היינו מעדיפים לקבל את כל 5 הדרכים, יש לכל אחד יש את הדרך שלו, המתאימה לו ביותר לקבל אהבה, ולהרגיש נאהב. 
לכן, ככל שנדע מה היא "שפת האהבה" הנכונה לבן זוגנו (ולדעתי, עם כל היקרים לנו), ונדע לתת לו את האהבה כפי שהוא צריך. כך הוא ירגיש אהוב ומסופק בזוגיות וההיפך. באופן זה הצרכים שלנו כבני זוג, הן הפיזיים והן הרגשיים שלנו יסופקו ברובם וייווצר חיבור רגשי טוב יותר בין בני הזוג, תיווצר קרבה ואינטימיות והקשר הזוגי יהיה עמוק, קרוב, חם, מספק ומהנה יותר.

ואלו הן 5 שפות האהבה לפי ד"ר גארי צ'פמן:

1. מגע פיזי - כל סוגי המגע שיש בהם כדי להביע אהבה, משיכה, תשוקה, חיבה, חום, תשומת לב, געגוע ועוד ועוד. המגע אינו בהכרח יחסי מין. הוא כל מגע של כל אברי הגוף, ויכול להיות חוץ מיחסי מין, חיבוקים, נשיקות, ליטופים על כל סוגיהם, מסז', מזמוז ועוד ועוד.
2. מיליםישנם אנשים שאוהבים וזקוקים גם לשמוע את אהובם מבטא כלפיהם מילות אהבה, חיבה, הערכה ופרגון, נותן להם מחמאות ומשבח אותם על מי שהם, על מעשיהם, התנהגותם, יכולותיהם , כישוריהם ועוד. המילים הן הזנה לנשמה לעומת מילות ביקורת, קללות, עלבונות או מילים פוגעות הפוצעות את הנשמה. 
3. זמן איכות – אנשים מרגישים נאהבים כשהם מבלים זמן איכות ביחד עם בני זוגם. כל הפעולות המשותפות הגורמות להם התרגשות והנאה רבה. כל המעשים והפעולות שהם עושים במשותף ויוצרות להם חוויות מרגשות המעמיקות את הקשר ביניהם.  
4. מחוות שירות – אנשים מרגישים נאהבים כשבני הזוג פועלים למענם באופן מעשי ומציעים להם את עזרתם המעשית או מעניקים להם מחוות שונות כגון, הצעה לקפה, הכנת אוכל וארוחות, עזרה בביצוע מטלות ומשימות שונות ועוד. 
5. קבלת מתנות ישנם בני זוג שמרגישים אהובים ע"י בני זוגם כאשר אלה מעניקים להם מתנות והפתעות שונות. זאת במיוחד בגלל השקעת המחשבה, הזמן, המאמצים ולפעמים, גם הכסף שיש במתן המתנה ( המתנות וההפתעות אינן חייבות להיות כרוכות בכסף). לפעמים,  הכוונה שמאחורי המתנה ותשומת הלב הם אלה שמבטאים את האהבה והמשמעות שיש לבן הזוג בלבם של בן זוגם. 

אז קחו את זה כתרגיל ותגידו לבני הזוג שלכם מהי "שפת האהבה" שלכם ומהי הדרך המתאימה והנכונה לכם להרגיש נאהבים על ידם, ותבררו עם בן הזוג שלכם מה היא הדרך המתאימה לו להרגיש נאהב על ידכם.  
ממליצה בחום!

מאחלת לכם שתרגישו אהובים ואוהבים עם כל הלב


אריאלה

מנהלת מכון רעות - לטיפול זוגי, אישי ומשפחתי


14 תגובות:

  1. טור מקסים, התרגשתי. איחולי בריאות הגוף והנפש

    השבמחק
  2. כיף שחזרת

    השבמחק
  3. הי אריאלה היקרה
    אומנם שוחחנו אך כף לשמוע שאתם בדרך הנכונה
    להשתמע גבי אהרון

    השבמחק
  4. היי אריאלה
    שמח לשמוע שאתם חוזרים לשגרה, והבעיה הרפואית חלפה.
    הרהרתי ב ״חמש שפות״, וכ״מומחה לאהבה״ אני מוצא שיש דבר נוסף המעניק תחושה של האהבה והוא : תחושת השייכות. זאת אמנם לא שפה, אבל תחושה זאת היא תנאי לקיומן של כל השפות שציינת.
    הסבר, בפעם אחרת.
    אריה

    השבמחק
  5. היי אריה,
    בהחלט הערה חשובה. תחושת השייכות היא נדבך חשוב ומשמעותי ביותר בהצלחת הזוגיות ואכן, כדבריך, היא לא שפה של האהבה. היא תוצאה.
    כתוצאה מהשפות הללו של איך להרגיש נאהב או איך לאהוב אנחנו מרגישים דברים מסוימים כגון שייכות, אמון, ביטחון, קרבה, אינטימיות ועוד, החשובים כל כך לסיפוק ולהנאה מה"ביחד" של הזוגיות ולהצלחתה.
    שבוע נהדר
    אריאלה

    השבמחק
  6. לאריאלה שלום רב!

    ראשית, אני רוצה לאחל רפואה שלימה, מלאה ומהירה לכלתך, ומאחלת לה לשוב במהרה לאיתנה ולפעילותה. וכן לכל המשפחה שבוודאי סבלה מאד.

    אני רוצה להודות לך על השיעורים והתובנות שאני מקבלת ממך. אמנם אין לי כעת בן זוג, אך אני משתדלת ליישם חלק מהדברים גם על בני ועל קרובי.
    יישר כח! ותודה!
    ויקי

    השבמחק
  7. תודה רבה, ויקי יקירה, מכל הלב על כל המילים החמות, האיחולים והברכות.
    אני מאחלת לך הצלחה בכל והרבה כל טוב ובמיוחד הצלחה במציאת זוגיות.
    אריאלה

    השבמחק
  8. אריאלה שלום,
    אכן לא פשוט. לא קל להתגבר על דברים הנ"ל.
    קחי חיבוק מימני ותמשיכי להיות מי שאת.
    את מדהימה!!!
    אוהבת
    מאיה

    השבמחק
  9. תודה רבה , מאיה יקרה,
    מאד מרגש מה שכתבת. תודה על החיבוק וכל המילים החמות .
    אריאלה

    השבמחק
  10. מקסים שחזרת גם עבורנו הקוראים שבהחלט מכתביך הם כמטר על אדמת הנפש מצמיחים אותנו ועוזרים לנו לגדול!
    אך יותר מכל עבורך שכניראה מעומס ההירחשויות היתמסרת הרבה לסביבה וזה בטח לא היה קל אז טוב שנירגעו הענינים ויכולת לשוב אל עצמך
    ולשיגרה רגועה יותר
    ואלינו
    אך ולמרות שחסרת הרי זו הרגשה נהדרת עבורך ועבור סובביך שיש לך משאבים להעניק ולתת להיתמסר ולחזק
    וזה לא היה הפסקה בשיעורים הכתובים שאת כותבת לנו אלא המשך כי זה מלמדנו דוגמא לנתינה
    כמה את אישה עשירה ביכולות הענקה
    כי היום זה לא מובן מאליו בדור שכל אחד עסוק בעצמו ולא מסוגל לצאת מעצמו עבור הזולת
    אז רציתי לכתוב שגם אם לא כתבת לנו פיזית הרי שבמעשיך לימדת אותנו דוגמא לנתינה להיתגיסות למען הזולת לאחווה מישפחתית ועוד ועוד
    היי ברוכה ותודה

    השבמחק
    תשובות
    1. קרן יקרה,
      ממש התרגשתי לקרוא את הדברים שלך.
      המון תודה מקרב לב. חממת את ליבי.
      המילים שלך נותנות המון כוח וחשק לתת עוד.
      תודה רבה על כל המילים החמות
      שבוע נפלא
      אריאלה

      מחק