" בלב ליבו של הקושי שוכנת ההזדמנות" (אלברט איינשטיין)

כאן ניצור דיאלוג בין אריאלה מלצר כאדם ופסיכותרפיסטית ומטפלת זוגית, מנהלת מכון רעות לבין הקוראים אודות הקשיים והדילמות של החיים וכיצד להתמודד איתם בהצלחה וביעילות למען חיים טובים, מאושרים,רגועים ומהנים.

נדבר על שליטה וניהול כעסים, על בעיות שבינו לבינה בזוגיות ובנישואין, על קשיים רגשיים, בעיות משפחתיות, טיפול זוגי ועוד.

אהבת? לחץ כאן

יום שישי, 17 בפברואר 2012

חשיבה חיובית - להסתכל על מה שיש

שלום לכם,


היום אני מביאה סיפור שאולי מוכר לך כי סיפרתי אותו כבר לפני כשנתיים.
מאז הצטרפו אלי כ- 2000 קוראים נוספים וחבל לי שהם לא יכירו אותו
כי הוא מאד עוזר. הסיפור אולי מוכר אך התוכן שהוספתי לו הוא שונה וחדש.
לי הספור והמשמעות שלו מאד עוזרים בכל מיני מצבים לא נעימים.


והסיפור הוא כזה...


אגדה אינדיאנית
אינדיאני זקן ישב עם נכדו וסיפר לו שבתוך כל אדם שוכנים שני זאבים
וביניהם מתנהלת מלחמה מתמשכת, שאינה נפסקת לעולם.
הזאב האחד הוא זאב הרוע, הכעס, הכאב, התסכול, הקנאה
וצרות העין, העצב, העלבון, חוסר ההערכה העצמית...
הזאב השני הוא זאב האהבה, הקבלה, החמלה, החיוך, האושר,
התקווה, התמיכה, הצחוק, החיבה....

שאל הנכד: ואיזה זאב מנצח במלחמה, סבא?
ענה הסב: זה שאתה מאכיל אותו.


במקום שאנחנו משקיעים את תשומת הלב שלנו, שם אנחנו חיים.
שם תהיה אנרגית החיים שלנו. זאת תהיה מציאות החיים שלנו.


תלוי על מה אנחנו מסתכלים!!! זה בידינו!!!


אם אנחנו מסתכלים רק על חצי הכוס הריקה אז החוויה שלנו
תתמקד במה שאין לנו במיוחד, לעומת האחרים.


התוצאה עלולה להיות מועקה, מצב רוח ירוד, נחיתות, חוסר ביטחון,
רוגזנות ותוקפנות, בכי וכל אלה בליווי תחושות של עצב, כעס, ייאוש,
דכדוך, בדידות ואפילו דיכאון.

לדוגמא, במהלך טיפול זוגי באחת הפגישות הראשונות לאחר
שהמתח נעלם בין בני הזוג, האווירה הופשרה, ומרחב היחסים התרכך,
אמרה מיכל (שם בדוי) לבעלה, (אמיתי לגמרי) "נכון שעשית לי
ארוחת ערב כמו שאני אוהבת ונכון שעזרת לי בהכנות ליום ההולדת
ונכון שהבאת לי פרחים לוולנטיינ'ס דיי ומאד אהבתי את זה
ונכון...ונכון... אבל מה שהפריע לי זה שנתת לי הרגשה שאני לא בסדר
שאני מכינה יותר מידיי ושאני מגזימה".

מיכל ערבבה הערכה עם תסכול, ערבבה את שפת השפע עם שפת החסר.
במקום להסתכל על השינוי שהתרחש ועל ההשפעה שיש לו עליה
ועל הזוגיות שלהם, במקום להעריך את בעלה על מה שהוא עשה ולשים נקודה!!!
היא אמרה "אבל.." והתחילה להתלונן על מה שעוד אין..

כששמים "אבל" אחרי הערכה ודברים טובים שאומרים,
ה"אבל" מבטל את כל מה שהיה לפניו ומה שנשאר זה
מה שבא אחרי ה"אבל"..


מזל שזה בתוך תהליך טיפולי שאפשר לשים לב אליו ולשנות את המהלך
כי כשזה קורה בבית בין בני הזוג, סיכוי סביר הוא שהבעל יפסיק לעשות
את מה שכבר הוא התחיל לעשות... ואז שכרה(ם) יצא בהפסדה(ם)!! ובגדול!!
לא חבל? במיוחד שגם המציאות עצמה השתנתה?

בכל מצב אנחנו יכולים לראות את היתרונות ו/או החסרונות שלו.
את החיובי ואת השלילי שבו. המציאות היא אותה מציאות, אפשר להסתכל
עליה באור חיובי ואפשר בדרך שלילית. אנשים שונים מסתכלים עליה בדרך
שונה וזה עושה את ההבדל בין הפסימיסט לאופטימיסט.

יש לנו את היכולת לבחור במה אנחנו מתמקדים, לאן אנחנו מפנים
את תשומת הלב שלנו ואיפה אנחנו משקיעים את האנרגיה שלנו
על כל רבדיה, הרגשיים, המחשבתיים, ההתנהגותיים והחושניים שלנו.

אם נשקיע את עצמנו במחשבות שליליות, ב"אין" שבחיינו,
שם תהיה האנרגיה שלנו, גישתנו לעצמנו וכלפי המציאות תהיה שלילית בלבד
וכך גם נחווה אותה. כתוצאה מכך, נפעל ונתנהג מתוך נקודת מוצא שלילית
ונראה רק מה לא עובד לנו בחיים. נרגיש מסכנים, אומללים,
לא מוצלחים, מקופחים, נחותים, חסרי ערך, חלשים, דחויים,
חסרי אונים, חרדים, עצובים, מיואשים ואף, מדוכאים.

לעומת זאת, אם נפנה את תשומת הלב שלנו ונתמקד ב"יש",
אנרגית החיים שלנו תתמקד בחיובי, דבר שיוביל אותנו לחשוב
ולהתנהג כלפי עצמנו וכלפי אחרים והמציאות בכלל באור חיובי.
ממקום כזה אנחנו יכולים לקדם את עצמנו למטרות חדשות ולהשיג
הישגים, להצליח במה שאנחנו עושים ולהיות במערכות יחסים
מהנות ומצמיחות.

תוצאות אלו יעניקו לנו שלווה, ביטחון, ערך, משמעות, סיפוק, נחת,
אהבה, חיבה, שמחה ועוד.

זהו מעגל סגור שרק אנחנו יכולים לשנות אותו ולקבוע איך יהיה
העולם הפנימי והחיצוני שלנו, איך נרגיש ואיך נפעל בתוך המציאות שלנו.
זה תלוי בנו בלבד! זו האחריות הבלעדית שלנו!

אנחנו יכולים להישאר בשלילי וב"אין", ולעיתים אף אנחנו מתפתים
להישאר שם, זו בחירה, אך מן הסתם נגרום לעצמנו להישאר
בתוך סביבה פנימית וחיצונית עגומה בה יש כאב, סבל ומצוקה רבים.
מי אמר שחייבים לחיות כך? יש לנו גם אפשרות אחרת! וזה בידיים שלנו!
זה לא תמיד קל אבל בהחלט אפשרי ורצוי. התוצאות שיגיעו שוות את המאמץ.

לפעמים, אנחנו לא יכולים לשנות את המציאות אבל
אנחנו יכולים לשנות את ההתייחסות שלנו לגביה
וזה עושה את כל ההבדל.

בדרך זו, בה אנחנו עושים בחירה מתוך אחריות עצמית
והופכים להיות בעלי הבית של העולם הפנימי והחיצוני שלנו,
אנחנו לא נותנים יותר לדברים הקשים לנהל את חיינו.

אנחנו מחזירים לעצמנו את השליטה על החיים שלנו,
את הפרופורציות ונותנים לעצמנו פרספקטיבה טובה יותר על החיים.
התנהלות חיובית שכזו מסייעת לנו לצמוח כאנשים בשלים
ומפותחים יותר ומעצימה את יכולתנו להכיל תסכולים, קשיים
ומכשולים שעומדים בפנינו.

היא מאפשרת לנו גמישות חשיבה באמצעותה אנחנו יכולים לראות
עוד כיוונים ודרכי התמודדות ממקום שקט, שקול, מאפשר ומקבל.
דרך זו גורמת לנו להרגיש תחושות של חופש, שחרור והקלה,
עצמאות, חוזק, ביטחון, רוגע וסיפוק ואולי גם גאווה שהצלחנו
להביא את עצמנו למקום מוצלח ונעים יותר.

אז, איזה זאב כדאי לך, לדעתך, להאכיל?

שלכם


אריאלה


פסיכותרפיסטית ומטפלת זוגית מוסמכת

17 תגובות:

  1. שבת שלום רב לך אריאלה יקירה!
    אני מקווה שאת בטוב ושעוברת עלייך שבת חמימה ונעימה, מחוץ לטווח הקור והגשם.

    רציתי להודות לך על הפוסט המקסים שלך, והכל-כך מלמד ומחכים.
    תודה לך על שהזכרת לי שתמיד יש לנו יכולת בחירה איך להסתכל על המציאות ובאיזה חלק למקד את תשומת-הלב והאנרגיות שלנו. זה טוב להיזכר בזה ולנתב את עצמנו באופן מודע לכוון החיובי שמיוצג ע'י הזאב הטוב שבתוכנו.
    אשתדל למעני לחשוב בצורה ציורית על הזאב הטוב, ולהתמקד בחיובי, כמו שאני לרוב משתדלת לעשות. אני חושבת שלספורים יש יכולת נפלאה לחדור אלינו פנימה ולהמחיש לנו דברים שלעתים אנו עושים באופן אוטומתי ובלתי מודע.
    רוב תודות לך, אריאלה היי ברוכה ושמחה, ואני מודה לך שוב על השיעור הנהדר הזה.

    בברכת שפע של שמחה אור ואהבה, וגם בחיבה והערכה
    שיראל

    השבמחק
  2. שלום שיראל,

    אני בטוב וכשאני שוב שומעת ממך אני עוד יותר בטוב.

    אני תמיד שמחה לשמוע ממך וכהרגלך, את שופעת טוב ונשמה חכמה וענקית.

    כשדבריי מגיעים כל כך עמוק אל אדם מדהים ומיוחד כמוך, אני מתמלאת שמחה וסיפוק גדולים.

    היי ברוכה בשפע, אור והרבה אהבה בלב

    שבת קסומה וסופ"ש נעים וחמים

    אריאלה

    השבמחק
  3. אריאלה,
    את מדהימה אותי. שיעור מהמם ואמיתי ביותר והלוואי ונצליח ליישמו בפועל.
    תודה רבה מסיגל

    השבמחק
  4. תודה רבה, סיגל יקרה,

    אני באמת חושבת שזו חשיבה מדהימה שעוזרת לנו להחזיר את הפרופורציות לחיים שלנו ולהרגיע אותנו.

    היישום הוא כבר עניין של החלטה. פשוט כך.להחליט! זה תרגול ועוד תרגול וכך זה מצליח לעבוד בסוף.

    שבת נפלאה ותודה על תגובתך

    סופ"ש נעים וחמים

    אריאלה

    השבמחק
  5. את אלופה, אריאלה יקרה,
    מביאה את הכל בול בזמן!
    תודה תודה
    סוף שבוע נעים ורגוע
    להתראות

    השבמחק
  6. תודה, אריאלה, על המאמר הזה. הוא נתן לי לראות דברים אחרת.
    על אף שבדרך כלל אני משתדלת לראות את חצי הכוס המלאה, לפעמים בפועל אני רואה את החסרונות ויוצרת מציאות שאני לא רציתי.
    שבת שלום,
    ותודה על הכל.

    השבמחק
  7. הלן יקרה,

    תודה על תגובתך הגלויה והכנה.
    כמו שכתבתי בפוסט זה עניין של בחירה והחלטה במה להתמקד.

    גם אם קורה לנו שאנחנו שוקעים במחשבות השליליות, אנחנו יכולים להחליט להזיז אותן למקום החיובי ולעשות זאת באופן אקטיבי ומודע.

    פשוט לחפש את היתרונות וגם אם הם אינם גלויים לעינינו בשלב זה, חשוב לדעת שהם שם ואולי נראה אותם בעתיד.

    שבת קסומה
    אריאלה

    השבמחק
  8. אסף היקר,

    איזה כייף לשמוע ממך את הדברים האלה.

    המון תודה!

    סופ"ש נעים וחמים
    אריאלה

    השבמחק
  9. תודה רבה אריאלה על פוסט נהדר !
    כשם שאני מאירה את עיניהם של מטופליי
    אלו המתקשים בניהול זוגיות, יצירת נפרדות וריחוק הם מנת חלקם היומית וזאת משום שאינם מתבוננים ממבט שאני מגדירה - "מעוף הנץ", מבט ממעל, החל מהתנהלות אישית וכלה באינטרקציה הזוגית
    ושחרור פרידגמות אישיות, התניות או תבניות פעולה מוכרות אשר יוצרות את התקיעות ....

    נהנית לקרוא אותך כתמיד,

    סימה

    השבמחק
  10. שלום סימה,

    תודה רבה לך על התגובה.

    כמה שאת צודקת וכמטפלת את וודאי יודעת כמה זה לא פשוט להסתכל בשעת כאב ותסכול ממעוף הציפור.

    אני שמחה שאת נהנית מהמאמרים שלי.

    בברכה

    אריאלה

    השבמחק
  11. לאריאלה מלצר שלום וברכה!
    תודה על העצות החכמות. הן מאוד מועילות ומעלות את רמת איכות החיים, מביאות לשמחה ואושר לאדם ומשפרות את הסביבה האנושית. כמעט מקבילות לחכמת הקבלה. יישר כוח!
    מרים

    השבמחק
  12. תודה רבה, מרים יקרה,

    חיממת את ליבי.

    תודה מקרב לב

    אריאלה

    השבמחק
  13. שלום אריאלה מלצר,
    אני מעריכה את כל מה שאת שולחת אלי, הטיפים שלך מדברים אלי.
    אני מפנימה את העצות שלך ומקווה להצליח לשנות התנהגות אגוצנטרית, לקבל את מה שיש וליהנות כי שום דבר לא מובן מאליו.
    אני מעבירה הלאה את הטיפים שלך.
    בתודה
    מלכה

    השבמחק
  14. שלום לך מלכה,

    תודה רבה לך.
    אני שמחה שהדברים שלי מדברים אלייך.
    אני מקווה שבעזרתם תצליחי להשיג את מה שאת רוצה.

    תודה על ההערכה
    אריאלה

    השבמחק
  15. אהבתי מאוד את המאמר. חבל שהבלוג כבר לא פעיל...
    נפלא בעיני שניתן לשנות את "הזאב" אותו מאכילים. חשיבה חיובית ניתנת ללימוד והרבה יותר כיף לחיות עם זאב החשיבה החיובית...

    השבמחק
    תשובות
    1. שלום רב,
      תודה רבה על התגובה החמה שלך. הבלוג יפעל בקרוב ממקום אחר. בהחלט נכון, נעים ומהנה יותר לחיות עם הזאב החיובי.
      תודה ויום טוב ונעים
      אריאלה

      מחק
    2. שלום רב,
      תודה רבה על התגובה החמה שלך. הבלוג יפעל בקרוב ממקום אחר. בהחלט נכון, נעים ומהנה יותר לחיות עם הזאב החיובי.
      תודה ויום טוב ונעים
      אריאלה

      מחק