" בלב ליבו של הקושי שוכנת ההזדמנות" (אלברט איינשטיין)

כאן ניצור דיאלוג בין אריאלה מלצר כאדם ופסיכותרפיסטית ומטפלת זוגית, מנהלת מכון רעות לבין הקוראים אודות הקשיים והדילמות של החיים וכיצד להתמודד איתם בהצלחה וביעילות למען חיים טובים, מאושרים,רגועים ומהנים.

נדבר על שליטה וניהול כעסים, על בעיות שבינו לבינה בזוגיות ובנישואין, על קשיים רגשיים, בעיות משפחתיות, טיפול זוגי ועוד.

אהבת? לחץ כאן

יום שבת, 14 במאי 2011

צחוק כדרך למניעה ולשחרור כעסים

שלום לכם,


אימרה ידועה היא ש'צחוק יפה לבריאות'. לא סתם אימרה זו נולדה. אנחנו רואים איך בשנים האחרונות הולך ומתפתח תחום שלם, תרפייה ואימון צחוק, יוגה - צחוק כדרך המסייעת להתמודד עם קשיים ובעיות שונות, טראומות, מחלות ועוד. בנוסף, הליצן הרפואי הוא מקצוע חדש שנולד מהידע המתפתח בתחום ועושה פלאים כיום בעיקר בבתי חולים וממחיש כיצד הצחוק מרפא ועוזר בהחלמה ובהתאוששות מהירים ממחלות שונות.

כמו כן, מחקרים בתחום הזוגיות הוכיחו כי כאשר יש הרבה הומור וצחוק בין בני זוג, הם מצליחים להתמודד ביעילות רבה יותר עם הקונפליקטים שעולים ביניהם ולמצוא פתרונות מתאימים. היחסים בין בני הזוג טובים יותר, מעמיקה הקרבה והאינטימיות ביניהם והזוגיות טובה, מספקת ומאושרת יותר.

ומה הקשר בין צחוק לכעס?
שאלה מצוינת...

אנחנו יודעים שלעיתים קרובות הכעס נוצר כבר מימי ילדותנו כחליפת הישרדות מאד חכמה שנבנתה לצרכי הגנה מפני התקפה וסכנה, ממשית או רגשית ואיום על ה"אני" שלנו ואוצרת בתוכה הרבה כאב ועצב. חליפת ההישרדות הזו שהייתה חכמה להיותנו ילדים, תלויים וחסרי אונים, הולכת איתנו גם לחיינו הבוגרים גם כשהיא כבר איננה מתאימה ואינה יעילה יותר למצבים החדשים במציאות וליכולותינו ולכוחותינו כאנשים בוגרים ועצמאיים.

האירועים המציאותיים על פני השטח המתרחשים בהווה ולעיתים, גם האירועים השטותיים והשוליים ביותר, המעשים או ההתנהגויות של הזולת, יכולים לגעת ולעורר ( בדרך כלל, באופן לא מודע) את אותו כאב וחרדה גדולים ראשוניים וקדומים מהילדות וכדרך לפרוק אותם ולהשתחרר מהם מבלי לגעת בהם באופן ישיר, כי זה קשה, כואב ומפחיד, משליכים אותם על הזולת, וע"י כך אפשר עכשיו לכעוס עליו ולשחרר כלפיו את האנרגיה השלילית של הרגשות שנוצרה בגוף.

בשעת כעס ומתח, רמת האדרנלין בגוף עולה, הגוף מאותת על מצב של לחץ וקושי, על הדריכות ועוררות היתר, בו נתון האדם, והדבר מתבטא בתגובות פיסיולוגיות כגון, נשימה מהירה, יובש בפה, דופק מואץ, מועקה בחזה, רעד בשרירים, חום בפנים וכד'.

הצחוק גורם למוח להפריש ולשחרר אנדורפינים בגוף, המשככים כאבים ומרגיעים את מערכת העצבים המרכזית, מה שגורם לרגיעה כללית, לשחרור הכעס ולהפגת המתח.

אם מכוונים את הצחוק לאותה הרגשה כואבת ולא נעימה, אפילו שמייצרים אותו בתחילה בצורה מלאכותית ומזויפת ללא כל סיבה נראית לעין עד שהוא הופך להיות אמיתי, גם אם אפילו לא יודעים את מקור ההרגשה הכואבת והלא נעימה, הצחוק מעורר באופן מיידי את תהליכי הריפוי הטבעיים בגוף, משחרר את אותה האנרגיה וכתוצאה מכך, נוצרת תחושה של פורקן, ניקיון, שחרור, הקלה ורוגע.

הצחוק יוצר הנאה, סיפוק והרגשה חיובית, מגביר אופטימיות, מעורר את שמחת החיים ומאפשר לאנרגית החיים ולחיות שבנו להיות במלואה, עוזר ליצור מחשבות חיוביות, משפר את מצב הרוח, שומר על בריאות תקינה ויוצר אווירה חיובית, נעימה ומשוחררת.

באמצעות הצחוק ניתן לראות את המצבים שקשה להתמודד איתם ואת החיים בכלל, באור קליל יותר עם גמישות חשיבתית, פרופורציונלית ויצירתית יותר. כתוצאה מכך, הביטחון העצמי עולה, ניתן לממש ולהגשים את מלוא הפוטנציאל הטמון בנו, ולשפר את מערכות היחסים וע"י כך קל יותר למנוע התפרצויות לא נעימות של כעס ולהתמודד עם מצבים מתסכלים, אירועים מעוררי כעס, שיש בהם קושי וכאב.

אפשר לצחוק ללא סיבה נראית לעין אלא סתם רק בגלל שמחליטים.
למוח "לא אכפת" והוא גם לא יודע להבדיל בין אם הייתה סיבה מציאותית עובדתית לצחוק או שהצחוק הגיע ללא כל סיבה גלויה והוא עושה את הפעולה הנדרשת, להרגיע ולהפיג את המתחים ולווסת את הלחצים, כי הגוף שלנו מחווט לרפא את עצמו באופן טבעי.

אם הנושא מעניין אותך, וברצונך לשמוע עוד, ביום שלישי ה- 17 במאי בשעה 10 בבוקר, אני מארחת את נילי דור האלה, מומחית לתרפייה ואימון צחוק, בתוכנית הרדיו שלי "להיות ביחד וגם לחוד" במסגרת רדיו החיים הטובים באינטרנט. בתוכנית אנחנו נגלה לך כיצד צחוק יכול לשמור על הבריאות, לפתור בעיות רבות בחיים, כאבים, טראומות ורגשות קשים ובמיוחד איך צחוק יכול לשמש דרך מצוינת למנוע ולשחרר כעסים.

בשעה היעודה, יש ללחוץ על הקישור וכבר אפשר יהיה להאזין לתוכנית ולצפות בנו. כן, זה גם בוידיאו.
אני מזמינה אותך לשלוח לנו שאלות במייל לפני התוכנית או במהלך התוכנית באמצעות תיבת הצ'ט או לעלות לשידור לשוחח איתנו בטלפון 077-3000909.


נ.ב. הסדנא הבאה לשליטה וניהול כעסים ולתקשורת יעילה תיפתח ב- 13 ביוני 2011 ביום שני ב-20:00. ההרשמה בעיצומה!

שיהיה לכם יום מלא צחוק ושמחה

אריאלה


פסיכותרפיסטית ומטפלת זוגית


מומחית בטיפול בשליטה וניהול כעסים

8 תגובות:

  1. אריאלה,
    תודה רבה רבה,
    רציתי להגיד לך שהטיפים שלך ממש ממש מעניינים אותי וחכמים ומתומצתים, בדיוק מה שצריך לחיים, אני פשוט נהנית מכל טיפ כל יום.
    זה נותן לי השראה...
    תודה תודה תודה,
    אין עליך
    מיכל

    השבמחק
  2. מיכל היקרה,
    איזה כייף ומחמם את הלב לקרוא את דברייך. תענוג ונותן עוד חשק וכוח לתת עוד. אני שמחה שהטיפים מהנים אותך ונותנים לך השראה. זו הכוונה וטוב שזה מצליח.
    יום נפלא
    אריאלה

    השבמחק
  3. לאריאלה היקרה!
    תודה רבה על הכל!!
    את לא יודעת כמה הטיפים שלך הגיעו כמו משמיים ממש בתזמון הנכון...
    זה היה בול קליעה ועזר מאוד!!!
    תודה מכל הלב!
    שתזכי להמשיך ולעורר באנשים את האהבה הזוגיות השלווה והסבלנות....
    והאמת, את עוזרת בטיפים שלך לעוד הרבה דברים....
    אז שוב על הכל תבורכי!!!
    באהבה רבה: צילה

    השבמחק
  4. צילה היקרה,
    תודה רבה מעומק הלב! התרגשתי מאד לקרוא את דברייך! לראות שהדברים שלי מצליחים לגעת בחייהם של אחרים ולהיכנס לליבותיהם אפילו מרחוק, נותן לי סיפוק גדול, מרחיב וממלא את ליבי בשמחה גדולה.
    חיבוק גדול
    שבת שלום
    אריאלה

    השבמחק
  5. אריאלה,
    תודה על הטיפים. אני רוצה להתייחס לטיפ שממליץ לדבר בגוף ראשון "אני".

    זה נשמע לכאורה פשוט, אלא שצריך הרבה מאד מחשבה להשקיע כיצד לומר את הדברים.
    כדוגמה: הרגשתי פגיעה מדברי בת זוגי אלי (מה אפשר לעשות, קורה גם להפך).
    אני יכול לומר (מהפשוט/אמוציונאלי לקשה/מושהה):
    כן, גם את עשית כך וכך וכו' וכו' וכו'
    את מרגיזה אותי כל פעם שאת מדברת.
    למה אמרת זאת?
    הכעסת אותי.
    אני נורא כועס מהדברים שאמרת.
    כשאת מדברת כך אני עצוב.
    הדברים שאמרת הרגיזו אותי.
    הדברים שאמרת הכאיבו לי.
    אני עצוב מהדברים שאמרת.

    אבל, על מנת לדבר בלשון "אני", צריך להשקיע הרבה חשיבה כיצד לנטרל לחלוטין את זולתי מהדברים שאומר/אגיב.
    לכן רק לאחר חשיבה אומר: "אני עצוב כתוצאה ממה שהבנתי מהמילים שקלטתי".

    וזה, כל כך קשה.

    למה כתבתי זאת ?
    משום שהעצה שכתבת נראית לכאורה פשוטה.
    אך כל כך הרבה צריך להשקיע בחשיבה כיצד לישם זאת. וזה דורש הרבה מאד תירגול.
    שלום

    השבמחק
  6. שלום שלום,

    אני מאד מודה לך על התגובה החכמה הז המעידה שנתת את דעתך בענין והשקעת מחשבה מעמיקה מאד בדבריי. אני מעריכה זאת מאד.

    כמה הארות- זה אכן לא קל לשנות הרגלים ויותר קל לנו ואף מפתה להשליך את הרגשות הקשים והתסכולים שלנו על האחרים ולדבר "את/ה". זה לא פותר כלום. לא את רגשותינו וגם נותן לזולת להרגיש אשם ו"לא בסדר" ועפ"י זה הוא יגיב. תהיה רק החמרה.

    כשאנחנו מסגלים לעצמנו דיבור בגוף ראשון "אני ", אנחנו משתפים בזה את האחר במה מתרחש אצלנו. כמו להגיד "כואב לי הראש". זו עובדה. אי אפשר להתווכח עם מה שמתרחש אצלך. זו לא האשמה או פגיעה באחר.

    נקודה נוספת, איך האחר מקבל את הדברים שלנו האלה זה כבר שלו. אנחנו לא יכולים להיות אחראים על מה שמתרחש אצל האחרים ועל הרגשות שלהם. אי אפשר לומר לך, "לא היית צריך להיפגע", "אתה לא צריך להיות עצוב". מה שאתה מרגיש זו עובדה בדיוק כאילו אמרת "כואב לי הראש". הזולת צריך לקבל את זה כעובדה ורצוי מאד להתייחס לכך באמפטיה ובהכלה. אם הוא מרגיש אשם או משהו אחר, זה בא מעולמו האישי, מתפיסותיו ומהתנסויותיו בחיים.

    לכן, רצוי לסגל צורת דיבור "אני" שעושה הבחנה והפרדה בין שני העולמות, בין ה"אני" לבין הזולת האחר. יש "אני" ויש את/ה. השני יכול לעצבן אבל אני לא חייב להתעצבן. השני יכול להעליב ואפילו בלי כוונה אבל אני לא חייב להיעלב. זה תלוי בי.

    בהערכה רבה
    אריאלה

    השבמחק
  7. שלום רב לך אריאלה יקירה,
    מאד נהניתי לקרוא את דברייך הכל כך חכמים הנוגעים למקורות הכעס, הסיבות להתפרצויות והאנשים שעלולים להיפגע מההתפרצויות האלה. אני חושבת שאת מאד צודקת, ואופן ההסתכלות שלך משקף את נסיונך הטפולי הרב עם אנשים במצבים נפשיים שונים, וזה יפה שהישכלת לגבש אישהו ידע אינטגראטיבי ולחלוק אותו איתנו.
    אני חושבת שברגע שמבינים, מה גורם לאנשים לכעוס ולהתפרץ זה יכול לסייע במעט להתמודד עם הרגשות של האנשים שנפגעים כתוצאה מכך.
    יישר כוח על פועלך הכל כך מבורך
    ואני מאחלת לך שפע של הצלחה שמחה ואהבה בחייך שלך
    בברכה ובחיוך רחב
    עדן

    השבמחק
  8. עדן יקרה,

    המון תודה על התגובה הרגישה, הכנה והח(כ)מה שלך.
    שיהיה לך שבוע נפלא
    אריאלה

    השבמחק