" בלב ליבו של הקושי שוכנת ההזדמנות" (אלברט איינשטיין)

כאן ניצור דיאלוג בין אריאלה מלצר כאדם ופסיכותרפיסטית ומטפלת זוגית, מנהלת מכון רעות לבין הקוראים אודות הקשיים והדילמות של החיים וכיצד להתמודד איתם בהצלחה וביעילות למען חיים טובים, מאושרים,רגועים ומהנים.

נדבר על שליטה וניהול כעסים, על בעיות שבינו לבינה בזוגיות ובנישואין, על קשיים רגשיים, בעיות משפחתיות, טיפול זוגי ועוד.

אהבת? לחץ כאן

יום שבת, 10 באפריל 2010

סיפור קטן מהחיים על ויתור ופשרה

שלום לכם,
אני רוצה לספר לכם סיפור מהחיים שממחיש את ענין הויתור והפשרה. אנחנו יכולים לפגוש את הנושא בכל מקום ועם כל אחד, גם עם אנשים זרים.
תראו איך זה שכשאנחנו מפנים את תשומת הלב שלנו לדבר כלשהו, אנחנו רואים דברים בצורה שונה ואז גם קל יותר לפעול בדרך מותאמת ואפקטיבית יותר.
והסיפור הוא כזה.

השבוע הלכתי עם בעלי להצגה. מקומות הישיבה שלנו באולם היו למעלה ובצד, 3 מקומות מקצה השורה. לידינו, עוד יותר בקצה ישב זוג שאינני מכירה וממש לידם בקצה השורה נותר מקום פנוי אחד. לפתע פנה אלי מישהו מהצד השני ושאל אם אנחנו ביחד. עניתי לו שלא ושאלתי למה. הוא ענה שהם מספר אנשים ביחד ויש אחד מהם שיצטרך לשבת לבדו בקצה השורה והאם נהיה מוכנים כולנו לזוז לקצה השורה כדי שהם כולם יוכלו לשבת ביחד.

ראיתי שהזוג הלא מוכר לא מגלה נכונות גבוהה לזוז וגם לי לא כל כך התחשק לזוז כי גם כך הרגשתי ש"זכינו" במקומות לא משהו. האיש הבין והתיישב במקומו.
לפתע פנה אלינו הבחור שאמור היה לשבת לבדו ואמר לנו בסגנון פולני " אני אשב כאן לבד אז אולי תזוזו מקום לאיחוד משפחות?" כאילו הוא ידע למי הוא פונה. שאני אצור בעיה משפחתית? חס וחלילה. בצחוק עניתי לו שאם תהיה בעיה אני בקליניקה.
מיד התפתחה שיחה מעניינת עם האשה שלידי ונוצרה אווירה חברית מבלי שאנחנו מכירות זו את זו.
היא העלתה בפניי אפשרות חדשה ויצירתית לפיה, כולנו נזוז לכיוון המרכז ובדרך זו יווצר מקום לשניים בקצה השורה כך שהאיש יוכל לשבת עם בת זוגו במקום לשבת לבד. אמרתי לה שזו פשרה נהדרת שעונה על הצרכים של כולנו והצעתי לאיש שנראה מוטרד את ההצעה.
הוא לא גילה שמחה גדולה ואף נראה בלתי מרוצה אך הסכים להצעה וכך היה.
הוא כנראה רצה רק את הדרך שלו וכל פתרון אחר נחשב מבחינתו פחות טוב.
אהבתי את הפיתרון שמצאנו וחשבתי איזה פתרון מוצלח של פשרה זה. שהרי, אם היינו מוותרים לגמרי וזזים לקצה השורה, יכול להיות שזה היה מקשה עלינו עוד יותר ליהנות מההצגה ואולי אף היינו מרגישים מעט פראיירים ואילו הם היו נהנים לגמרי מהשינוי. מצב של lose-win. אם היינו מסרבים לזוז, האיש היה מתקשה ליהנות מההצגה כשהוא יושב לבד ללא חבורתו, גם מצב של lose-win ואף יותר מכך, זה היה מציק לי כל ההצגה שלא עזרנו לאיש ואז זה בכלל מצב של lose- lose.

הפשרה שמצאנו ענתה על מרב הצרכים של כולנו, win-win, וכך יכולנו להמשיך וליהנות מההצגה ומההכרות החדשה שנוצרה עם הזוג הנחמד שישב לידינו והיה שותף לתהליך.

מסקנה - אם רק שמים לב ומנסים לחפש פתרון ויצירתי שמתאים לכל הצדדים, תמיד ניתן למצוא את הפשרה הנכונה גם עם המקורבים לנו וגם עם זרים.

הרווח הוא, בסופו של דבר, של כולם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה