" בלב ליבו של הקושי שוכנת ההזדמנות" (אלברט איינשטיין)

כאן ניצור דיאלוג בין אריאלה מלצר כאדם ופסיכותרפיסטית ומטפלת זוגית, מנהלת מכון רעות לבין הקוראים אודות הקשיים והדילמות של החיים וכיצד להתמודד איתם בהצלחה וביעילות למען חיים טובים, מאושרים,רגועים ומהנים.

נדבר על שליטה וניהול כעסים, על בעיות שבינו לבינה בזוגיות ובנישואין, על קשיים רגשיים, בעיות משפחתיות, טיפול זוגי ועוד.

אהבת? לחץ כאן

יום שבת, 23 ביולי 2011

איך לשמור על דימוי עצמי חיובי



שלום לכם,

לפעמים, כשלא הולך לנו משהו שרצינו בו מאד, או כשאנחנו טועים, נכשלים או כשמישהו מעליב אותנו או פוגע בנו, אנחנו, לעיתים, מרגישים חסרי משמעות ולא שווים. זה קורה לרבים וטובים מאיתנו. אנחנו פתאום שוכחים את כל הערך שלנו, את כל ההישגים שהשגנו בחיים, את כל ההצלחות, הכישורים והכוחות שלנו והכל פתאום מתגמד ויוצר הרגשה קשה של חוסר ערך, דבר שמערער לנו את ביטחוננו העצמי ואת הדימוי החיובי שלנו בעיני עצמנו. אנחנו יכולים לשקוע לתחושת דכדוך, מועקה, פסימיות ואף, ייאוש ודיכאון.

במצב כזה, כל יכולותינו ותכונותינו הטובות, החוכמה, היופי הפנימי, טוב הלב, הנדיבות, החום, האהבה, שמחת החיים וכל המהות הטובה שלנו נשכחות לפתע מאיתנו. אנחנו מרגישים כאילו לקחו לנו את כל הטוב שבנו. לא פשוט לשאת ולהכיל את ההרגשה הזו. היא מכאיבה וגורמת לנו מצוקה רבה.

אנחנו מרגישים ומתנהגים אז כאילו מישהו לקח לנו את הכבוד, הערך, החוכמה, הטוב וכל המשמעות שלנו. אנחנו מרגישים מאויימים והתקפה על ה"אני" שלנו וכתוצאה מכך, אנחנו עלולים להגיב בתוקפנות, בכעס, בהתפרצות, בביקורת נוקבת ובהאשמות כלפי מי, שלדעתנו, גרם לנו להרגיש כך או על אחרים שנמצאים בסביבתנו. לחילופין, אנחנו יכולים להתכנס ולהיסגר בתוך עצמנו, לפעול בהימנעות, להתרחק ו"לברוח" וע"י כך להתנתק, לכאורה, מהרגשות הבלתי נסבלים, הכואבים והמתסכלים שלנו.

זו רק אשלייה של התנתקות מרגשות אלה כי הם לא נעלמו באמת. הם עדיין שם, מחלחלים בתוכנו אלא שעכשיו אנחנו כבר לא במגע איתם והם יכולים להתחיל לנהל אותנו בלי שנהיה מודעים להם ולהשפעתם עלינו ומבלי שנשים אפילו לב לכך.

"תחנת הכוח הפנימית" שלנו, כפי שאני קוראת לה ומזכירה אותה לא פעם, איננה זקוקה לאישור חיצוני. היא פשוט קיימת ולכן, כדאי להיזכר בה בכל מצב שקשה לנו בו. "מחלקת האישורים", עוד מושג שיצרתי אותו, לא נמצאת מחוצה לנו אלא בתוכנו. היא הייתה קיימת מאז ועד עולם עוד מיום היוולדנו, אך לאור נסיבות חיינו וכל ההתנסויות שלנו במשפחה ובחברה היא לאט לאט נסגרה ואנחנו עלולים לשכוח ממנה ולהפוך להיות תלויים באירועים ובתגובות החיצוניות, כדי שיאשרו לנו את קיומנו ואת כל הערך והחשיבות שלנו. לכן, עלינו לפתוח אותה מחדש ולהתחיל לנפק לעצמנו את האישורים, לא משנה מה שמתרחש במציאות החיצונית לנו ובמיוחד, במצבים הקשים. זו חמלה עצמית המעניקה חופש, שחרור, עצמאות, כוח ויכולת להתגבר על המצב ולהמשיך בדרך עם כל האנרגיה וכוח החיים שלנו. כדאי לזכור שהכישלון, הפגיעה או ההפסד הם זמניים בלבד.

הרי זה טבעה של המציאות שמזמנת לנו אירועים ומצבים רבים, שלא תמיד תלויים בנו ושאין לנו שליטה עליהם או אפילו גם אם יש לנו אחריות עליהם, הם מעוררים בנו כאב, תסכול וקושי רב.


אף אחד לא יכול לקחת לנו שום דבר אם אנחנו לא מסכימים לכך. הרי, למשל, החוכמה שלנו לא תלויה בדבר ולא משתנה אם מישהו אמר או עשה משהו שפגע בנו, או לא קיבלנו את המשרה שרצינו, או נכשלנו בבחינה וכד'. הדבר נכון גם לגבי הכבוד, החשיבות, המקצועיות וכל התכונות, הכישורים והכוחות שלנו הנמצאים בתוכנו, טוב הלב, הערך, המשמעות, ולמעשה, כל המהות הטובה שלנו.

ובטח כבר שאלתם את עצמכם, ומה הקשר למאה דולר?

אז הנה הקשר...כדי להמחיש לכם את הדברים, אני רוצה לספר לכם ספור באמצעות מצגת.
לצפייה במצגת , יש ללחוץ על הקישור ואח"כ כדי לעבור כל פעם לשקופית הבאה יש לעשות קליק שמאלי בעכבר.

מאחלת לכם חיים מלאי אנרגיה וכוח החיים

אריאלה
מנהלת מכון רעות - לטיפול זוגי, משפחתי ואישי
פסיכותרפיסטית ומטפלת זוגית ומשפחתית


8 תגובות:

  1. אריאלה שלום.

    ניסיתי להכנס לפורום ולא הצלחתי, אז אני פה רוצה להביע את הערכתי על מעשיך בשליחת כל הטיפים והכתבות וממש באת לי מהשמים עם הכתבה של היום בנושא הדימוי העצמי.

    אני לא יודע, את בעלת כוחות מיוחדים.
    הכתבה באה לי מה זה במקום, ממש הייתי זקוק לגלגל הצלה.
    תודה לך על הכל. אין מילים בפי!

    בכבוד והערכה
    אריק שמר

    השבמחק
  2. וואוו!! המון תודה, אריק.

    אני מאד מתרגשת ושמחה לראות שיכולתי לעזור לך גם אם אינני מכירה אותך אישית. לפעמים, אני מרגישה שזו שליחות שלי ותגובות כמו שלך רק מאשרות לי את זה ומחממות לי את הלב . זה מרגש אותי, ונותן לי המון סיפוק וכוח להמשיך ולתת עוד.

    ושוב, הרבה תודה מקרב לב

    שבוע נפלא

    אריאלה

    השבמחק
  3. לאריאלה שלום,

    תודה על מצגת חכמה ,מעודדת, מחזקת ושווה יותר ממאה דולר, בעצם מחירה לא יסולא בפז.

    אני מתכוונת לשלוח אותה למכרי ומוקירי.

    עשית לי את היום. תבורכי על כל הטוב שאת שולחת ומשתפת.

    יישר כח!

    עשירה

    השבמחק
  4. תודה רבה לך מקרב לב, עשירה,

    התגובה שלך ממלאת אותי שמחה ונותנת לי עוד חשק וכוח להמשך לתת עוד כי את מראה לי איך הדברים נופלים על אוזן קשבת מאד ואף מסייעים מאד.

    בהערכה רבה

    אריאלה

    השבמחק
  5. היי אריאלה,

    כבר הרבה זמן עבר מאז שסיימתי את הטיפול אצלך וידעתי שאני צריכה לכתוב לך ורציתי לכתוב לך והיום סוף סוף מצאתי את הרגע עם עצמי שאני מרגישה שאני יכולה לכתוב...

    התחלתי את הטיפול אצלך לפני 5 וחצי שנים ( לא יאומן איך שהזמן טס), הייתי נשואה כ 8 חודשים ונפרדנו והתנאי לחזרה אליו היה שאנחנו חייבים טיפול ולא...אז באמת התחלנו את הטיפול ביחד ואחרי 10 מפגשים פחות או יותר, בעלי החליט שמספיק ואני החלטתי שאני חייבת להמשיך, לבד.

    כשאני מסתכלת אחורה אל המצב הנפשי שהייתי בו, אני פשוט מרגישה כאב כלפי אותה אני שהייתה כל כך אבודה ועצובה והרגשתי לא ראויה לאהבה ולא נאהבת.

    את יודעת, תמיד חשבתי שאכתוב לך כשאני במרומי האולימפוס הנפשי, מלאה בתובנות פלא ומאושרת עד הגג....אז זהו שלא!!!

    היום אני נשואה כבר 6.5 שנים אמא לשניים, הקטנה שלי בת 7 חודשים ודווקא החלטתי שאכתוב מהמקום הזה שאני נמצאת בשלב בחיים שבו, אני נגשת למבחן הסמכה לאחיות, אחרי הסבה, התפטרתי מעבודתי אחרי כמעט 7 שנים, בעלי במילואים והילדים ישנים....

    אז למה דווקא מהמקום הזה? כי בנקודת הזמן הזו, אני שלמה....טוב לי עם עצמי.

    החיים לא קלים, אבל אני כמו שאני עם הבטן הרופסת אחרי לידה, זוללת גלידה ליד המחשב, ולא איכפת לי!!!

    הבנתי שאני מיוחדת, שאני משנה בעולם הזה, שאני טובה לעולם הזה...וגם אני רואה שאם יש משהו שאני רוצה אני הולכת על זה.

    עשיתי סטאז' אינטנסיבי 3.5 חודשים אחרי לידה, במחלקה קשה, לא ישנה בלילות קמה, נוסעת, חוזרת, מטפלת בשני ילדים, בעל...ועשיתי את זה....ושרדתי והמשפחה שלי שרדה, הזוגיות שלי ששוב עברה טלטלה מכל העומס הזה, שרדה והשתדרגה...

    את יודעת, הכנתי לעצמי פורטפוליו מקצועי שביקשו שנכין עם עשייה מקצועית וכישורים וכו'. היו לי כל כך הרבה דברים טובים לכתוב על עצמי והישגים וכתבתי ללא הפסקה, והתגאיתי בעצמי.

    אני חושבת שאין מקריות בחיים האלה והבשלות שהגעתי אליה, היא זו שהביאה אותי לנקודה הזו בזמן הזה.

    אז אריאלה, אני רוצה לומר לך תודה, תודה שהיית שם ברגע הזה בחיי שהייתי אבודה והובלת אותי למקום שבו אני נמצאת היום, תודה לך על המשפחה שלי שגורמת לי לאושר יום יומי.

    אני חושבת שלנצח את תהיי המלאך שלי, אני מתגעגעת אלייך מאוד, ואני מקווה שעוד נפגש הרבה פעמים.

    אוהבת אותך.

    אלה (אוגוסט 2011)

    השבמחק
  6. אלה היקרה מאד,

    איזו הפתעה....לא רק הפתעה לשמוע ממך אלא הפתעה מרגשת כל כך שהייתי צריכה כמה דקות כדי להתאושש מכל ההתרגשות הזו.

    אני תמיד ידעתי שאת אדם מיוחד ונפלא. בנויה מאומץ, מיכולות נדירות, מטוב לב, יש לך לב ענק, חוכמה, עדינות נפש, גדולה, אצילות, נשמה יפה וגדולה, יכולת התבוננות פנימית עמוקה, והגעה לתובנות מופלאות ויישום מהיר.
    יש לך יכולת נתינה מדהימה ואין ספק שעשית צעד גדול וחשוב בקריירה שלך ובחיים בכלל ובחרת מסלול שכל כך מתאים לך. לא פלא שאת נהנית מעצמך ומהמשפחה שלך ואני יודעת בוודאות שהם גם נהנים ממך.


    את ראויה לזה ובגדול! אני במיוחד שמחה לראות שאת יודעת עמוק בליבך שלא צריך שהדברים יהיו קלים ומושלמים כדי להיות מאושר ובעל ערך ומשמעות.

    אין לי ספק ואני סמוכה ובטוחה שכל מי שייקרה בדרכך, יבורך וייעזר על ידך.

    אני כל כך גאה בך מאד !!

    אני מודה לך שטרחת לשתף אותי בגדילה המופלאה הזו שלך, ושזכיתי ללוות אותך בדרכך החשובה כל כך שעשית עד עכשיו. לעונג ולכבוד היה לי להיות לצידך. את נכס לכל מי שנמצא בסביבתך.

    שיהיה לך, יקירתי, הרבה הצלחה, שמחה וסיפוק מכל מה שאת עושה. אני בטוחה שתצליחי!

    מעריכה אותך מאד!

    בהצלחה במבחן ההסמכה. אין לי ספק שתעברי ובהצלחה גדולה. התחום זוכה לכוח רציני חדש, לתרומה ולעזר משמעותי ביותר.

    תמיד אשמח לשמוע ממך ועל ההתפתחות שלך.

    לילה טוב

    אריאלה

    השבמחק
  7. אריאלה יקרה תודה לך מכל הלב
    בימים בהם חשתי עצמי בדיוק כפי שהיגדרת בתבונה כה לא שווה עקב דחיה מתמדת של בן זוג
    בימים בהם לא מצאתי לעצמי מקום בעולם לאחר ימים ולילות בהם נישאתי לאלמן ונתתי את לשד עצמותי יום יום בטיפוח העצמה חום ואהבה אין סופי בבעלי ובילדיו כשכולם שם חסרי ביטחון ונתתי להם להרגיש הכי שווים הכי מוצלחים הכי אהובים
    והם אינם בעלי מסוגלות להחזיר העצמה ואהבה ואצל בעלי למדתי שחבל להרוג עצמי שוב ושוב ולכמוהה להיות יקרה בעינו כי תמיד ימצא סיבות מדוע לעולם מה שאעשה לא יספיק ותירוץ למה לא להחמיא למה לא לפרגן מילה טובה או הערכה מינימלית ולמה איני זכאית לאהבה
    הורי לא יכלו ליראותני שתמיד בארץ ובחול הוערכתי קיבלתי תעודות היצטינות והוקרה על פועלי והנה
    היתהלכתי מושפלת כבויה כשדימויי העצמי בריצפה
    איך קרה שאני שהעמתי והרמתי אלמן יתומים מישפחה שלמה אף פעם לא ראויה להערכה זה גמר אותי
    והנה היגעת עם מילים כה חכמות עם תובנות כה מעצימות ועזרת לי לקום מחדש ממקום פנימי לא תלוי ממקום יציב בנפש שלא תלוי ברוחות הנושבות ובאישור מבחוץ
    צריכה הרבה לעבוד עם עצמי אך רציתי להודות לך על שהכנת מפה וסימנת דרך.אהיה כנה ואומר ש
    עבורי זו הצלה של ממש
    תודה וחיבוק ענק

    השבמחק
    תשובות
    1. קרן יקרה,
      את, אכן, ראויה לכל הערכה!!!
      לא פשוט לבנות משפחה חדשה כפי שאת עשית.
      אני שמחה שהיה לאל ידי לסייע לך במציאת הדרך שלך!
      מקווה שתרווי רוב נחת, אהבה וסיפוק במשפחתך, בזוגיות שלך ובכלל בחייך!
      מאחלת לך הצלחה רבה!
      תודה רבה לך מקרב לב!!!
      אריאלה

      מחק