" בלב ליבו של הקושי שוכנת ההזדמנות" (אלברט איינשטיין)

כאן ניצור דיאלוג בין אריאלה מלצר כאדם ופסיכותרפיסטית ומטפלת זוגית, מנהלת מכון רעות לבין הקוראים אודות הקשיים והדילמות של החיים וכיצד להתמודד איתם בהצלחה וביעילות למען חיים טובים, מאושרים,רגועים ומהנים.

נדבר על שליטה וניהול כעסים, על בעיות שבינו לבינה בזוגיות ובנישואין, על קשיים רגשיים, בעיות משפחתיות, טיפול זוגי ועוד.

אהבת? לחץ כאן

יום חמישי, 30 בדצמבר 2010

מכשולים הם הזדמנות לשינוי והצלחה



שלום לכם,

כהמשך לפוסט הקודם, משהו לקינוח.. סיפור נחמד שמצאתי, הממחיש איך מכשולים יכולים להיות הזדמנות לשינוי והצלחה, רק צריך לראות אותם כך..
קריאה מהנה!

על דרך המלך....

היה היה מלך, שבאחד הימים החליט לבחון את אופי נתיניו.

לשם כך, הוא הניח באמצע אחת הדרכים בממלכה, אבן גדולה. הוא התחבא מאחורי סלע וצפה במעשי נתיניו אשר נתקלו באבן בדרכם. כמה מאצילי הממלכה וכן, הסוחרים העשירים שבה, עברו ליד האבן ופשוט התעלמו ממנה והמשיכו בדרכם.

המלך המאוכזב המשיך לצפות בעוברים ושבים, שלא רק שלא הזיזו את האבן מהדרך, אלא אף הגדילו לעשות והאשימו את המלך שאינו דואג לניקיון ופינוי שבילי הממלכה.

לבסוף, כשהמלך כמעט היה על סף ייאוש מנתיניו האנוכיים, חלף איכר כשהוא נושא בידיו שקים המכילים ירקות. ברגע שהבחין באבן הגדולה, הניח האיכר את שקיו הכבדים וניסה להזיז את האבן לצד הדרך.

לאחר מאמצים רבים וממושכים, הוא הצליח במשימה! להפתעתו, מוצא האיכר מתחת לאבן הכבדה ארנק, שהכיל מטבעות זהב רבים וכן מכתב מהמלך ובו נאמר, כי הזהב מיועד למי שיזיז את האבן מהדרך.

האיכר הבין מה שהאחרים לא השכילו להבין . כל מכשול בדרככם הוא הזדמנות לשפר את מצבכם. מכשולים אין לעקוף! עם מכשולים יש להתמודד! ללמוד מהם ולהמשיך הלאה!
נסו זאת ואולי גם אתם תמצאו שק זהב שמחכה רק לכם!

בהצלחה בהגשמת משאלותיכם

ושנה אזרחית חדשה מוצלחת ופורייה.

אריאלה

מנהלת מכון רעות - לטיפול זוגי , אישי ומשפחתי

פסיכותרפיסטית ומטפלת זוגית מוסמכת

יום שבת, 25 בדצמבר 2010

קשה לעשות שינוי - אבל אפשרי בהחלט! איך להתגבר על הקשיים בתהליך שינוי

שלום לכם,

כל אחד בדרך לשינוי שלו, עובר, מי יותר ומי פחות, מכשולים וקשיים, כאב, חששות, בלבול וחוסר וודאות, שאיתם צריך להתמודד .

כל שינוי בחיים דורש השקעת אנרגיה מרובה, התכווננות למטרה ומאמץ רב. השינוי לא יכול להגיע ממקום פאסיבי אלא רק ממקום אקטיבי של פעולה ועשייה, תירגול שוב ושוב, אימון עצמי והטמעה והפנמת הדרכים החדשות הנלמדות.

רבים היו רוצים שמישהו יעשה את השינוי בשבילם ובמקומם, מבלי שהם יצטרכו לעבור את כל הקשיים שבדרך. זה הגיוני וטבעי אך לא אפשרי ולא מציאותי. לצערנו, אין קיצורי דרך! בלי החלטה ואחריות אישית, מאמץ ועשייה אקטיבית והתמודדות עם הקשיים הטבעיים שבדרך, לא יקרה השינוי המיוחל!

האם, למשל, כשלמדת נהיגה כל הפעולות שנדרשות לנהיגה היו אוטומטיות לך? ברור שלא! היה צריך עוד שיעור ועוד תרגול של חניה ברברס, עוד תרגול של התבוננות במראות תוך כדי הסתכלות על הדרך, על התמרורים, האור שברמזור וכד'. זו פעולה מורכבת בהתחלה שרק עם התרגול וההתנסות שוב ושוב על הפעולות, הנהיגה הפכה להיות אוטומטית עד כדי כך שלפעמים אנחנו לא זוכרים מה היה בדרך. היה חשוב לך לדעת לנהוג כמטרה שהצבת לעצמך ולכן, התגברת על כל הקשיים שליוו אותך בדרך. כך זה קורה בכל למידה של משהו חדש ובמיוחד בתהליך שינוי של משהו שקיים כבר תקופה ארוכה ועל אחת כמה וכמה, שיש בו בעיתיות וקשיים רגשיים.

ההרגלים והדפוסים הישנים באים בטבעיות ובאופן אוטומטי ללא השקעת אנרגיה כלשהי. כדי לשנות את ההרגלים ודפוסי ההתנהגות הישנים והוותיקים, הנוחים והטבעיים לנו נדרשת השקעה נפשית ופיזית רבה ובמהלך ביצוע השינוי יכולים לעלות רגשות כגון, כאב רב, חרדה, עצב, בדידות, בלבול, אשמה, מתח ולחץ, תסכול ואכזבה, ואף, דיכאון וייאוש. אני רואה את זה יום יום בתהליכי השינוי שעוברים האנשים והזוגות שבאים אלי לטיפול אך אני נפגשת עם זה ביתר עוצמה עם משתתפי הסדנאות לשליטה וניהול כעסים, המתארים את התהליך כאילו הם חוצבים בסלע.

לכן, זו הסיבה שהתהליך מאופין בעליות ומורדות. זהו תהליך טבעי ויש לקבל אותו כמציאות עובדתית שיש להתמודד איתה ולא לאפשר לקשיים לנהל אתכם. את ואתה הוא בעל הבית של חייך ויש לך את היכולת לקחת את מושכות חייך בידיך.
כל אחד יכול לעשות שינוי, אם הוא רוצה!

דוגמא למי שעשה שינוי כזה בחיים הם משה ולריסה, ממשתתפי הסדנאות לשליטה וניהול כעסים ולתקשורת יעילה, כל אחד בקבוצה אחרת. לריסה, אם חד הורית, ילידת חבר העמים, אישה מיוחדת ואמיתית, נחושה ואמיצה, משתתפת כיום גם בסדנת ההמשך "חיזוק ותחזוק - לחזור אל המהות".

לריסה מספרת על השינוי שחל בחייה עם עצמה וביחסיה עם הילדים והמשפחה שלה ובכלל עם כל הסובבים אותה, למרות קשיי היומיום, הקושי בעברית והבדלי התרבות ממנה באה, לריסה מוכיחה כי עם עשייה ורצון ומוטיבציה גבוהים שום דבר לא מונע ממנה להשיג את השינוי שרצתה בו. ואכן, בעזרת הסדנא לשליטה וניהול כעסים לריסה השיגה לעצמה חיים שקטים ורגועים, עם אמונה עצמית וביטחון ויחסים מהנים ומספקים עם הקרובים לה, המושתתים על תקשורת פתוחה, ישירה ואסרטיבית.




משה, איש הייטק לשעבר, מתאר את המהפך בחייו. משה מספר איך בעבר הכל עצבן אותו, אשתו, החיים ובכלל, כולם עצבנו אותו. לסדנא הוא הגיע בעקבות האולטימטום של אשתו. היום הוא מודה לה על כך מאד כי השינוי שהוא עבר בעקבות הסדנא, לא יסולא בפז. לא רק שהוא כבר לא מתעצבן מכל דבר ויודע כיצד להרגיע את עצמו ואיכות חייו השתפרה לעין ערוך, אלא שמשה עשה הסבה למקצוע בו יש נתינה משמעותית לאנשים, שממלא ומשמח אותו מאד. משה חי היום בשלום עם עצמו, עם אשתו, עם האחרים והמציאות בכלל.




מסקנה: אם רוצים ועושים, גם אם בדרך טועים - מצליחים!

ועוד משהו בשבילך, דברים מ'ספר החיים והמתים הטיבטי' שממחישים יותר מכל את השלבים בתהליך השינוי הטבעי ושהנפילות והמעידות בדרך הן חלק מהתהליך כולו. לא צריך להיבהל מהן והן לא צריכות לייאש אתכם. בטח לא לכעוס על עצמכם. הקשיים שבדרך חשובים מאד כי הם מצביעים על המקומות החסומים והמעכבים אצלכם שזקוקים לחיזוק ולריפוי. הם אלה שמאפשרים לכם להגיע להבנות וללמידה עצמית, לתובנות ולחיזוק החוליות החלשות ולמעשה, מאפשרים לכם את הגדילה וההתפתחות האישית שלכם.



אוטוביוגרפיה בחמישה פרקים קצרים / מאת פורשיה נלסון

1. הלכתי במורד הרחוב

יש בור עמוק בדרך

נפלתי לתוכו,

אני אבוד, אני חסר אונים

זאת לא אשמתי.

לוקח זמן נצח למצוא דרך החוצה


2. הלכתי במורד אותו רחוב

יש בור עמוק בדרך

אני מעמיד פנים שהוא איננו

נפלתי לתוכו שוב

אני לא מאמין שאני באותו מקום

אבל אין זו אשמתי.

זה עדיין לוקח המון זמן לצאת ממנו



3. הלכתי במורד אותו רחוב

יש בור עמוק בדרך

אני רואה אותו שם.

אני עדיין נופל...זה הרגל... אבל עיני פקוחות

אני יודע איפה אני.

זו אשמתי. אני יוצא בזריזות


4. הלכתי במורד אותו רחוב

יש בור עמוק בדרך.

עקפתי אותו.



5. הלכתי במורד רחוב אחר

בהצלחה!
אריאלה
פסיכותרפיסטית ומטפלת זוגית מוסמכת

יום חמישי, 2 בדצמבר 2010

להתמקד ב"יש" ולא ב"אין" - ממחשבות שליליות למחשבות חיוביות

שלום לכם,
תודה גדולה על כל השאלות הנהדרות שקיבלתי בעקבות בקשתי אודות מהן 2 השאלות הבוערות לך ביותר בתחום שליטה וניהול כעסים (עדיין אפשר לשלוח לי עוד שאלות נוספות, לקישור http://www.reut4u.co.il/asq1.html). זה באמת עוזר לי.
אני מניחה שהשאלות שכבר נשאלו יכולות לייצג גם את אלו שלא שאלו. לכן, אני אאסוף את כל השאלות ואציג את כל האינפורמציה במרוכז כדו"ח מיוחד שאשלח לכם בהמשך.

אז יש לי בשורות טובות... כבר כמענה ראשוני וחשוב לחלק מהשאלות שעלו, אני מעניקה לך את האפשרות לקבל ממני במתנה את הסדרה החדשה בת 20 הטיפים לשליטה וניהול יעיל של כעסים. לראשונה, אני חושפת בכתב כמה טיפים חשובים ומועילים ביותר, שאם מיישמים אותם בקביעות, עקביות ובהתמדה, הם מסייעים להישאר רגועים ולמנוע התפרצות. היכנס לקישור, מלא את פרטיך וקבל מיידית את הטיפ הראשון. http://www.reut4u.co.il/addcustommer3.aspx

ולנושא של היום...

אני בטוחה ששמעתם כבר פעם ואולי יותר על כך שהמחשבות שלנו יוצרות את המציאות ושיש להתבונן ב"יש" במקום ב"אין" אבל ככל ששומעים את זה יותר, מפנימים את המחשבה הזו ובוחרים בה כדרך חיים, כך היא פועלת לטובתנו בכל תחומי החיים. את הדברים אני ממחישה בסיפור ובסרטון מדהים ובלתי נשכח שאי אפשר להישאר אדיש אליו.

המציאות הינה מורכבת ומגוונת ומזמנת לנו אינספור אפשרויות, חלקן טובות יותר וחלקן פחות. הנטייה של רבים מאיתנו היא דווקא להסתכל על מה שאין לנו, על משהו שגורם לנו הרגשה רעה ו"לשכוח" את הטוב שיש בחיינו. באופן זה אנחנו מאבדים פרופורציות ונותנים ל"אין" מקום נכבד יותר ממה שהוא ראוי לו וכך הוא משפיע על מצב רוחנו, על רגשותינו ועל התנהגותנו.

יכול להיות לנו יום מוצלח ביותר אך אם אירע משהו שהעכיר את מצב רוחנו, אירוע זה יכול לצבוע את כל מה שהתרחש בכל היום כולו ולהשתלט על כל תפיסת העצמי ועל כל תפיסת המציאות שלנו כולה והיות ואין זאת המציאות העובדתית, הכול תלוי באופן החשיבה ובזווית הראייה שלנו.

התבוננו ב"יש" ולא ב"אין" שבחיים שלכם. חפשו את הטוב בכל דבר. יש בחייכם הרבה דברים שגורמים לכם נחת, שמחה וסיפוק כמו עבודה, פרנסה, בריאות, הישגים והצלחות ועוד. יתירה מזאת, יש בחייכם אנשים, יקרים ומשמעותיים, שהיחסים עימם חשובים לכם וקרובים לליבכם. התבוננו בחשיבות שלהם בשבילכם ובצורך שלכם בהם בחייכם. שום דבר הוא לא מובן מאליו.

לפעמים, אנחנו לא יכולים לשנות את המציאות אבל אנחנו יכולים לשנות את ההתייחסות שלנו לגביה וזה עושה את כל ההבדל.

יש לכולנו את היכולת לבחור במה אנחנו מתמקדים, לאן אנחנו מפנים את תשומת הלב שלנו ואיפה אנחנו משקיעים את האנרגיה שלנו על כל רבדיה, הרגשיים, המחשבתיים, ההתנהגותיים והחושניים שלנו.

אם תשקיעו את עצמכם במחשבות שליליות, ב"אין" שבחייכם, שם תהיה אנרגית החיים שלכם. גישתכם לעצמכם וכלפי המציאות, בה אתם חיים תהיה שלילית בלבד וכך גם תחוו אותה. כתוצאה מכך, תפעלו ותתנהגו מתוך נקודת מוצא שלילית ותראו רק מה לא עובד לכם בחיים. תרגישו כועסים, ממורמרים, אומללים, לא מוצלחים, מקופחים, נחותים, חסרי ערך, חלשים, דחויים, חסרי אונים, חרדים ועוד. זו קרקע פורייה להתפרצויות של כעס, תסכול, בדידות, יחסים קשים וכואבים ואף מחלות ובעיות בריאותיות.

לעומת זאת, אם תפנו את תשומת הלב שלכם ותתמקדו ב"יש", אנרגית החיים שלכם תתמקד בחיובי, דבר שיוביל אתכם לחשוב ולהתנהג כלפי עצמכם וכלפי אחרים והמציאות בכלל באור חיובי. ממקום כזה אתם יכולים לקדם את עצמכם למטרות חדשות ולהשיג הישגים, להצליח במה שאתם עושים ולהיות במערכות יחסים מהנות ומצמיחות.
תוצאות אלו יעניקו לכם שלווה, ביטחון, ערך, משמעות, סיפוק, נחת, אהבה, חיבה, שמחה ועוד. זה תלוי בכם בלבד. זו האחריות הבלעדית שלכם.

אתם יכולים להישאר בשלילי וב"אין", ולעיתים אף יש נטייה להתפתות להישאר שם, זו בחירה, אך מן הסתם תגרמו לעצמכם להישאר בתוך סביבה פנימית וחיצונית עגומה בה יש כאב, סבל ומצוקה רבים. מי אמר שחייבים לחיות כך? יש לכם גם אפשרות אחרת! וזה בידיים שלכם! זה לא תמיד קל אבל בהחלט אפשרי ורצוי. התוצאות שיגיעו לכם שוות את המאמץ.

סגלו לעצמכם חשיבה ואמונה חיובית. גם אם זה לא הנטייה הטבעית האופיינית לכם, אף פעם לא מאוחר להתחיל לאמץ גישה חיובית לחיים.

איפה שאנחנו ממקדים את תשומת הלב שלנו שם אנחנו חיים,
האנרגיה שלנו הולכת למקום ששם תשומת הלב שלנו. בעקבות ההתמקדות במחשבות החיוביות, המוח קולט מסרים חיוביים, מפריש אנדורפינים לגוף (חומרים שהשפעתם מרגיעה) ומערכת העצבים המרכזית נרגעת ויוצרת בתוכנו שלווה, שקט, רוגע ואופטימיות.

והנה הסיפור...

אישה כבת 42 הגיעה לכומר לוידוי ואמרה לו: "אדוני הכומר, הבית שלי מתפרק, הוא ישן ובלוי ולי ולבעלי אין כסף להחליף אותו, הילדים שלנו מתרוצצים כל היום בחוץ ולא מקדישים מספיק זמן לשיעורי הבית שלהם. הרכב שלנו התקלקל ובעלי הביא לי ליום ההולדת כרטיס ברכה וספר..כל כך לא רומנטי..הכול פשוט כל כך רע... אני לא יודעת מה לעשות..."

הכומר יצא מתא הוידויים וסימן לאישה להתקרב אליו, הוציא נייר קטן וסימן עליו נקודה שחורה במרכזו.
- "מה את רואה כאן?", שאל
- "אני רואה נקודה שחורה", אמרה האישה.
- "מה עוד?", שאל הכומר
- "כלום", ענתה.
- "שכחת דבר חשוב", אמר הכומר, "את רואה גם את הנייר?"

האישה חייכה. היא נזכרה שאומנם הבית שלה ישן אבל יש לה בית, היא חשבה על הילדים שמתרוצצים בחוץ כי הם בריאים ומלאי אנרגיה, הרכב התקלקל אבל יש לה רכב שלא כמו לכולם, היא חייכה כשחשבה שבעלה אולי לא בחר את המתנה האידיאלית אבל אכן חשב עליה... והיא בעצם יודעת שהוא מאד אוהב אותה. היא הבינה שלפעמים אנחנו מתמקדים בנקודה השחורה ולא רואים את הנייר עצמו...

אז מתי אתם רואים רק את הנקודה השחורה?
מתי אתם מתמקדים במה שאין?
תפסו את עצמכם במהלך היום כשאתם מתמקדים 'בנקודה השחורה', עצרו לרגע ונסו לראות את 'הנייר'.

כל דבר שנתמקד בו - יגדל.
לכן, עלינו להתמקד בדברים הנכונים והחיוביים, להפנות אליהם את תשומת לבנו ולהעצים אותם.

בסרטון אתם תראו פסנתרנית מיוחדת במינה, מחוננת ומעוררת השראה בעלת... 4 אצבעות בלבד, שתיים בכל יד והמוסיקה שהיא מוציאה מתחת ידיה היא פשוט מופלאה וקסומה.


לימים חיוביים ומלאי אופטימיות
אריאלה
פסיכותרפיסטית ומטפלת זוגית ומשפחתית